Firma spedycyjna — co i w jakim zakresie ubezpieczyć?

Delivery Vans

Ubezpieczenia transportowe to jedno z podstawowych narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa firmom transportowym i spedycyjnym. Warto przeanalizować zakres najważniejszego w tym przypadku ubezpieczenia OCS oraz poznać inne polisy, z których może skorzystać firma spedycyjna.

Wybierając ubezpieczenie dla firmy spedycyjnej, jej właściciel powinien porównać dostępne oferty pod kątem proponowanego zakresu ubezpieczenia i dopasować je do specyfiki własnej działalności oraz potrzeb prowadzonego przedsiębiorstwa. Często warto rozszerzyć podstawowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej spedytora (OCS) o dodatkowe punkty.

Standardowe OCS jakie czynności ubezpiecza?

Większość polskich spedytorów korzysta z OCS w standardowym zakresie. Ubezpieczenie to pokrywa koszty związane z odpowiedzialnością cywilną spedytora za szkody powstałe w wyniku niewykonania bądź nienależytego wykonania czynności spedycyjnych w ramach zawartej umowy spedycji. Odpowiedzialność tę określają przepisy kodeksu cywilnego. W myśl artykułów 794–804 K.c. spedytor zawierając umowę spedycji, zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wysłania lub odbioru przesyłki bądź wykonania innych usług związanych z jej przewozem (z wyjątkiem samego przewozu). Spedytor może występować w imieniu własnym albo zleceniodawcy (źródło: http://poradniktransportowy.pl/06/zakres-polisy-ocs/).

Ubezpieczenie OCS pokrywa koszty z tytułu szkód, takich jak: bezpośrednia utrata, ubytek lub uszkodzenie powierzonego mienia w czasie wykonywania czynności spedycyjnych, szkody powstałe podczas składowania mienia (do 30 dni jako etap organizowanego przewozu) oraz wynikłe z nieprawidłowego wypełnienia dokumentów (nie dotyczy to dokumentów celnych) czy niezgłoszenia przesyłki do ubezpieczenia.

Dlaczego warto poszerzyć zakres OCS?

Podstawowa polisa OCS często nie zapewnia jednak wystarczającej ochrony. Spedytor jest bowiem odpowiedzialny także za wybranych przez siebie przewoźników oraz innych spedytorów, z którymi współpracuje, zlecając im wykonanie danego zadania. Podstawowe OCS nie uchroni firmy spedycyjnej przed odpowiedzialnością, jeśli na przykład wybrany przewoźnik okaże się oszustem. Warto rozszerzyć więc umowę o opcję ochrony w przypadku odpowiedzialności za szkody rzeczowe wynikłe z winy innego przewoźnika, który to przyjmując przesyłkę na podstawie umowy przewozu, dokonał następnie jej zaboru w celach przestępczych.​​

Spedytor może także sam przewozić ładunek; wówczas obowiązują go przepisy prawa przewozowego. W powyższym przypadku w grę wchodzi rozszerzenie ubezpieczenia OC spedytora w następujących wariantach — jako OC przewoźnika umownego w ruchu międzynarodowym i krajowym (OCP) i/lub OC przewoźnika umownego w ruchu kabotażowym na terenie krajów Unii Europejskiej.

Do innych opcji polisy OCS, które warto wziąć pod uwagę, wybierając rozwiązanie dla własnej firmy, należą: ochrona od konsekwencji szkód rzeczowych i finansowych powstałych w wyniku nieterminowego podstawienia środka transportu pod załadunek bądź opóźnienia w dostawie przesyłki, od skutków strat finansowych zaistniałych w wyniku błędów i uchybień w wykonywaniu czynności spedycyjnych, szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego. Istnieją też opcje dotyczące finansowania kosztów transportu zastępczego przesyłki, usunięcia pozostałości po szkodzie oraz pomocy prawnej.

Ponieważ spedytor wykonuje często usługi przewozowe, ubezpieczenie powinno obejmować także ochronę transportowanych przesyłek. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy na spedytora spada bowiem ciężar odszkodowania za szkody w przesyłce. Dlatego ważne jest uregulowanie w umowie z ubezpieczycielem także kwestii ubezpieczenia mienia w transporcie (cargo).

Gwarancje celnopodatkowe

Kolejnymi możliwościami, jakie powinien rozważyć właściciel firmy spedycyjnej, są ubezpieczeniowe gwarancje celno–podatkowe. Należą do nich:

  • gwarancja akcyzowa ― dla tych podmiotów, które w związku z prowadzoną działalnością zobowiązane są do złożenia zabezpieczenia akcyzowego;
  • gwarancja zapłaty długu celnego ― dla podmiotów krajowych dokonujących obrotu towarowego z zagranicą, zobowiązanych zgodnie z przepisami wspólnotowego kodeksu celnego i innych aktów prawnych do złożenia zabezpieczenia majątkowego spłaty należności celnych i podatkowych;
  • gwarancja wspólnej procedury tranzytowej WPT ― jedna z form zabezpieczenia należności celno–podatkowych wobec izb celnych w razie niewywiązania się z obowiązków zapłaty wynikających z odpowiednich przepisów.

Inne ubezpieczenia

Umowę ubezpieczeniową zawieraną z wybranym towarzystwem można uzupełnić też o kolejne warianty, takie jak między innymi: polisa NNW kierowcy, autocasco, assistance, OC z tytułu prowadzenia działalności i posiadania mienia. Wybierając assistance, warto bardzo dokładnie sprawdzić warunki proponowane przez ubezpieczyciela — w razie wypadku zależeć będzie nam przecież na możliwie najkrótszym okresie przestoju oraz działaniach, które zminimalizują straty. Oferta https://www.insurancefactory.co.uk/motortrade-insurance/ obejmuje na przykład udostępnienie auta zastępczego na czternaście dni oraz wsparcie w razie awarii, wypadku czy pomoc, kiedy zaistnieje konieczność nabycia narzędzi naprawczych. Dostępne są także propozycje dla przewoźników transportujących towary delikatne lub niebezpieczne oraz dla młodych i niedoświadczonych kierowców.

Wśród dostępnych ubezpieczeń na pewno znajdziemy pakiet najkorzystniejszy dla naszej firmy, ważne jednak, aby porównać różne możliwości rozszerzenia zakresu ochrony i dopasować je do charakteru naszej działalności.

1 Komentarz

  1. David pisze:

    Długo myślałem gdzie ubezpieczyć moją firmę, po długich poszukiwaniach natknąłem się na andiw brokers. Bardzo dobrze doradzili mi co powinienem ubezpieczyć , teraz czuje się spokojny jeśli chodzi o bezpieczeństwo mojej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *