Jak wygląda praca diagnosty samochodowego?

Praca diagnosty samochodowego jest bardzo odpowiedzialnym zajęciem. Wbrew temu, co wydaje się na pierwszy „rzut oka”, to diagnosta często decyduje o bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego. Diagnosta samochodowy decyduje o tym czy dany pojazd może się poruszać po drogach publicznych czy nie.

Diagnosta samochodowy – dla kogo taka praca?

Diagnostą samochodowym może zostać każdy, kto spełni określone przepisami warunki do tego. Według Rozporządzenia

Ministra Infrastruktury, aby zostać diagnosta samochodowym należy uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu w postaci:
– posiadania wyższego wykształcenia technicznego o specjalności samochodowej, oraz mieć udokumentowane pół roku praktyki w stacji obsługi pojazdów.
– drugim wyjściem jest posiadanie średniego wykształcenia technicznego o specjalności samochodowej, oraz odbycie rocznej praktyki w warsztacie samochodowym lub stacji obsługi pojazdów.
– diagnosta może również zostać osoba z wykształceniem wyższym, niezwiązanym z motoryzacją, ale musi odbyć praktyki przez okres roku czasu. Może nim zostać również osoba z wykształceniem średnim niezwiązanym z motoryzacją, ale obowiązek praktyki zawodowej to okres dwóch lat.
Z tego też względu diagnostami samochodowymi zostają zazwyczaj osoby, które motoryzację mają we krwi. Potrafią wykonać podstawowe czynności mechaniczne, a także obsługują urządzenia diagnostyczne, komputery.

Jak wygląda praca diagnosty samochodowego?

Diagnosta samochodowy każdego dnia ma styczność z pojazdami, które przechodzą badanie techniczne. Jest to konieczne, aby mogły uzyskać pieczątkę, która gwarantuje im możliwość poruszania się po drogach publicznych. Jeżeli zostają wykryte jakiekolwiek nieprawidłowości to diagnosta ma obowiązek poinformować o fakcie właściciela pojazdu, nie może jednak takiego samochodu dopuścić do korzystania z dróg publicznych. Diagności przeprowadzają pierwsze przeglądy, jeżeli pojazd został sprowadzony z zagranicy. Mogą dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o zmianach konstrukcyjnych pojazdu, a także sprawdzają jego rzeczywiste przeznaczenie.
Praca diagnosty z pozoru może wydawać się łatwa, lecz podejmuje on wiele decyzji, za które bierze pełną odpowiedzialność. Jeżeli dopuści pojazd do ruchu, a dojdzie do wypadku to w pierwszej kolejności będzie sprawdzany stan techniczny, czy pojazd powinien być w ogóle dopuszczony do ruchu.

Zarobki diagnosty samochodowego. Ile można zarobić?

Wysokość zarobków diagnostów samochodowych jest bardzo zróżnicowana. Dużo zależy od lokalizacji stacji diagnostycznej. W pobliżu większych metropolii, diagności zarabiają około 4-6 tysięcy złotych. Ważne jest także doświadczenie, ponieważ nie otrzymają takich pieniędzy od razu. Zazwyczaj zarobki diagnosty samochodowego to około 2-3 tysiące złotych, choć zdarzają się miejsca, w których diagnosta zarabia najniższą krajową.
W Polsce jest bardzo duża ilość stacji diagnostycznych, jest ich około 4000 z tego też względu zarobki nie są najwyższe. Konkurencja jest bardzo duża. Diagnosta samochodowy jest zazwyczaj osobą poważaną, to w końcu on decyduje o dopuszczeniu naszego pojazdu do ruchu. Zdarza się jednak, że trafi się klient, z którym bardzo trudno dojść do porozumienia. Jest to jednak sytuacja, z jaką można się spotkać w każdym zawodzie. Warto wiedzieć, że osoba, która zdobyła kwalifikacje pozwalające na pracę w stacji obsługi pojazdów, jako diagnosta samochodowy, może również pracować w innych miejscach. Jeżeli chce wykorzystać wiedzę i doświadczenie to będzie to praca w warsztacie samochodowym, wulkanizacyjnym. Na pewno taka osoba nie będzie miała trudności ze znalezieniem pracy, ponieważ dziś doświadczenie jest bardzo cenne.

Zalety i wady pracy, jako diagnosta samochodowy

Największą zaletą pracy, jako diagnosta samochodowy jest to, że w momencie wykonywania czynności jesteśmy ekspertami, z których opinią inni muszą się liczyć. Nie jest to praca na czas, nie musimy obawiać się tego, że zrobimy mało w ciągu dnia pracy. Do wad należy natomiast fakt, że na diagnoście spoczywa ogromna odpowiedzialność za wszelkie błędy popełnione podczas diagnozy i kontroli pojazdów. Dla niektórych wadą może być również to, że jest to praca fizyczna, z drugiej strony, jeżeli ktoś decyduje się na taką pracę to na pewno zdaje sobie z tego sprawę.

Autorem artykułu na temat pracy diagnosty samochodowego jest firma prowadząca wynajem samochodów w Gdańsku.  

3 komentarze

  1. Alik pisze:

    Krótko i na temat 🙂

  2. Maciek pisze:

    cyt.: “Mogą dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o zmianach konstrukcyjnych pojazdu” – niestety nie jest to prawdą. Uprawniony diagnosta samochodowy, zgodnie z obowiązującym prawem może tylko i wyłącznie dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym, dotyczącej terminu następnego okresowego badania technicznego. Do dokonywania innych adnotacji uprawniony jest tylko i wyłącznie urzędnik wydziału komunikacji.
    cyt.: “Diagnosta samochodowy jest zazwyczaj osobą poważaną” – co do tego stwierdzenia to spierałbym się troszkę. Po pierwsze to diagnosta, w środowisku właścicieli stacji kontroli pojazdów jest postrzegany jako “zło konieczne” aby stacja kontroli pojazdów mogła pracować i aby przynosiła wymierne zyski dla właściciela nie koniecznie rzetelną i uczciwą pracą diagnosty. Po drugie to ogólnie przyjęło się w środowisku tychże właścicieli stacji, że “uczciwy i rzetelny diagnosta” NIE JEST MILE WIDZIANY na większości stacji kontroli pojazdów ponieważ nie będzie generował zysków a wręcz przeciwnie – straty ponieważ większość polskich kierowców będzie jechać na taką stację kontroli, gdzie diagnosta mało patrzy na stan techniczny a wija tylko pieczątki do dowodu z wynikiem pozytywnym i najlepiej to w takim tempie jak NA POCZCIE. Taki diagnosta to ma wzięcie u każdego pracodawcy. Po trzecie to w moim mieście diagnosta został zaatakowany i pobity przez klienta ponieważ dał klientowi wynik negatywny, a ten klient jak się później tłumaczył na policji, że on tylko przyjechał po pieczątkę do dowodu a nie żeby mu sprawdzać i telepać samochodem. Twierdził, że pierwszy raz w życiu jest na takim przeglądzie co trzeba wjeżdżać na stację kontroli a nie mówiąc już o sprawdzeniu podzespołów pojazdu. Po prostu żenada. W większości polskie społeczeństwo nie dorosło jeszcze do posiadania takiego luksusu jakim jest samochód. Także nie mówmy tutaj o “poważaniu osoby diagnosty samochodowego” 😉
    cyt.: “Nie jest to praca na czas, nie musimy obawiać się tego, że zrobimy mało w ciągu dnia pracy” – odpowiedź także powyżej p 2 a i co do zarobków też bym polemizował. Zależność jest taka: Ten diagnosta dostaje dużo co “bije wszystko co leci” a uczciwy pracuje za minimalną krajową niestety. Taka jest prawda.

  3. Kol pisze:

    Zgadza się P. Macku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *