Uwielbiamy wizualizować wszystko, co się da. Wieki temu nasi przodkowie mieli flagi, herby, godła – by móc się utożsamiać z konkretną grupą społeczną i równocześnie pokazywać innym w szybki, efektowny i graficzny sposób swoją przynależność. Dzisiaj w XXI wieku nadal te wszystkie symbole są z nami i nie tracą na wartości, a wręcz przeciwnie – przybierają coraz to nowsze formy, zyskują nowe funkcje. Na kanwie tego powstał również wytwór, który znamy jako logo. To nic innego jak właśnie graficzny znak, który musi spełniać pewne specyficzne wytyczne, by takim można było go nazwać. Najprościej mówiąc jest to symbol działający na zmysł wzroku, podobnie jak każde inne – również językowe hasło reklamowe.
Logo miasta?
To ma szczególnie ważne zadanie, bowiem musi być czymś więcej niż chwytliwym obrazkiem. Logo miasta wszakże symbolizuje pewną grupę społeczną, skupiając w tym małym obrazku najważniejsze cechy charakterystyczne dla wybranego regionu. Ponadto mamy tutaj do czynienia z ważną rolą, którą takowe logo musi spełniać, a mianowicie -ma oddziaływać na emocje. Jedno spojrzenie na takie logo powinno dać każdemu obserwatorowi jasną informację na temat miasta i jego mieszkańców. To kwestia możliwości, planów, potencjału. Dzisiejszy świat jest wymagający – logo musi zatem być również utrzymane w nowoczesnej stylistyce. Powinno być łatwe do zapamiętania i nade wszystko sympatyczne, by nie tylko przekazywało określoną wizję, ale też wzbudzało miłe skojarzenia. Ważna jest również jego niepowtarzalność. Musi być tak, że nie ma wątpliwości co do tego, które miasto reprezentuje. To niczym akcja i reakcja – z oczywistym wynikiem.
Promocja miasta
To wszystko po to, by w swoisty sposób niejako reklamować, promować miasto. Nie jest tajemnicą, że techniki stosowane w reklamie są zawsze pomyślane tak, by tworzyć, stymulować określony nastrój. Ma to wielkie powiązanie z psychologią człowieka. To samo można zauważyć, jeśli chodzi o logo miasta. Tutaj nic nie jest przypadkowe – od wykorzystanych kolorów po nawet samą czcionkę czy kształt. To pozwala zrozumieć dlaczego tworzeniem logo nie może zajmować się pierwsza lepsza osoba, ale specjalista znający się na branży.
Bielsko-Biała, jako miasto znane z kreatywności wybrnęło z tego zadania wzorowo, organizując konkurs na projekt graficzny znaku graficznego, który właśnie miał się stać niepowtarzalnym logo tegoż miasta. Przed uczestnikami pojawiło się niełatwe zadanie, bowiem kryteria oceniania były naprawdę wysokie. Jury brało pod uwagę nie tylko same walory graficzne, ale całość wytycznych, o których wspomniano we wcześniejszych akapitach. Cały konkurs był typu otwartego i mogli brać w nim udział mieszkańcy całej Polski specjalizujący się w grafice. Studenci zajmujący się takimi projektami mieli więc nie lada okazję, by się wykazać inwencją i profesjonalizmem. Pieczę nad całym konkursem na logo miasta Bielsko-Biała sprawował prof. Michał Kliś, dziekan Wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, filia w Katowicach. Co ciekawe, konkurs zyskał duży rozgłos – wzięło w nim udział ponad dwustu uzdolnionych projektantów z całego kraju, stąd jury miało naprawdę ciężki orzech do zgryzienia. Samo jury składało się z pięciu osób, przewodniczym wybrany został prof. Henryk Chyliński z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To on stworzył znany wszystkim Polakom symbol “Teraz Polska”. Warto zaznaczyć, że z racji otwartego charakteru konkursy przed ocenę jury dotarło całe mnóstwo prac na różnym poziomie, co niejako urozmaicało całe zadanie.
Jak zatem dokonano ostatecznego wyboru?
Selekcję oparto na opcji negatywnej. Ostatecznie, bez większych wątpliwości wygrała praca o godle “Turek” autorstwa Wiesława Grzegorczyka z miasta Rzeszów. W swej nieodmienionej formie logo to określało miasto Bielsko-Biała przez 17 lat, aż do stycznia 2013 roku, kiedy to pojawiła się jego odświeżona wersja. Forma została ta sama, natomiast nieco zmieniona została kolorystyka i typografia, by lepiej przedstawiony został wizerunek miasta. To oficjalna wersja, gdzie pomarańcz to symbol człowieka w ruchu, bryłowatość świadczy o energii miasta, zieleń nawiązuje do ekologicznego potencjału. Ten dynamiczny projekt logo idealnie wpisuje się w nowoczesny, dynamiczny charakter Bielska-Białej – naszego pięknego miasta.
Artykuł opracowała firma Owocni.pl specjalizująca się między innymi w projektowaniu loga dla firm