Marketing internetowy – jak na tym zarobić?

inter

Marketing internetowy – jak na tym zarobić?

Żadna dziedzina gospodarki nie rozwija się dziś prężniej niż branża IT. Wraz z rozwojem nowych technologii nie do poznania zmieniają się także obszary od nich zależne, np. PR, reklama i marketing. Stąd bardzo silna w ostatnich latach ekspansja tzw. nowego marketingu – np. SEO (czyli wpływanie na wysokość pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google) czy też marketingu mobilnego (czyli skierowanego do użytkowników smartfonów i tabletów). Niektórzy specjaliści zajmujący się rynkiem sądzą, że marketing internetowy różni się od tradycyjnie pojmowanych narzędzi marketingowych pod każdym względem, inni natomiast skłonni są uważać, że zmieniają się tylko narzędzia, a istota pozostaje bez zmian. Nie da się jednak ukryć, że w ostatnich latach powstały całkowicie nowe, dobrze płatne zawody, o których wcześniej nawet nam się nie śniło. Takie jak pozycjoner, specjalista ds. social media czy manager SEO.

Kim jest pracownik marketingu internetowego?

To przede wszystkim człowiek, który potrafi łączyć ze sobą rozmaite, często dość odległe od siebie umiejętności. Przede wszystkich chodzi tu o połączenie umiejętności „twardych” (podstawy języka HTML, wiedza ekonomiczna, znajomość nowych mediów) z „miękkimi” – asertywnością, otwartością na potrzeby klienta, zrozumieniem dla formułowanych przez niego obiekcji i uprzedzeń. A także zdolnością do przekuwania tego wszystkiego w sukces.

Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie pozycjonera. Jest to specjalista odpowiedzialny za odpowiednio wysoką pozycję strony internetowej firmy w wynikach wyszukiwania na wybrane wyrażenie kluczowe. (przede wszystkim w najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce Google). Tym właśnie jest pozycjonowanie. Potrzebna jest tutaj wiedza z dziedziny SEO, ciągłe śledzenie zmian algorytmów wyszukiwarki Google, szybka umiejętność dostosowania strategii pozycjonowania do ww. zmian a także wiedza na temat budowy i kodowania stron internetowych, a zwłaszcza umiejętność znajdowania i poprawiania błędów w kodzie i strukturze strony, wpływających na pogorszenie wyników wyszukiwania.

Ile można na tym zarobić?

Praca w marketingu internetowym może przybierać dość zróżnicowane formy, a w związku z tym rozpiętość średniej pensji również jest dość szeroka. O ile specjalista-pozycjoner działający na własną rękę zarabia od 2 do 3 tys. zł miesięcznie (tyle mniej więcej wynoszą łączne zyski wynikające ze zleceń zbieranych od kilku firm przez freelancera), o tyle manager ds. marketingu internetowego zatrudniony w średniej (większej niż 50-osobowa) lub dużej (większej niż 250-osobowa) firmie zarabia zazwyczaj powyżej 5 tys. zł netto. Jak podaje serwis GoldenLine, średnie zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEO wynoszą ok. 2700 zł, natomiast mediana zarobków w tym fachu dochodzi do 4,5 tys. zł.

Czy to dużo? To oczywiście zależy od posiadanych umiejętności i stopnia odpowiedzialności za skuteczność podejmowanych działań. O ile właściciel sklepu internetowego korzystający z usług niedoświadczonego pozycjonera nie ryzykuje dużo (w końcu zawsze może skorzystać z oferty skuteczniejszej i lepiej zorientowanej w rynku eCommerce firmy), o tyle duże przedsiębiorstwo na podobne zaniedbanie pozwolić sobie po prostu nie może.

Wszystko zatem wskazuje na to, że praca na stanowisku specjalisty ds. marketingu internetowego może być źródłem niezłych dochodów, o ile przekłada się to na wysokie efekty podejmowanych działań. A zarządy firm handlowych bądź produkcyjno-handlowych, notujących duże zyski ze sprzedaży, z pewnością potrafią to docenić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *