Poznaj 6 zasad i zostań idealnym mówcą!

139704377157830800Większość osób na samą myśl o wystąpieniach publicznych dostaje gęsiej skórki. Głównym powodem niechęci do tego, skądinąd pasjonującego zadania, jest paraliżująca trema, której wielu doświadcza tuż przed wyjściem na scenę. Z tremy wynika też obawa o reakcję publiczności. Nie wiemy, czy zostaniemy dobrze przyjęci, a to jeszcze bardziej wzmaga naszą tremę. Jak zatem wyrwać się z tego błędnego koła? Czy istnieją sposoby, by wizja wystąpień przed szerokim audytorium przestała spędzać nam sen z powiek? Co możemy zrobić, aby koszmar publicznych wystąpień zamienić w przyjemność? Poznajmy sześć prostych zasad.

Po pierwsze – przygotuj się

Wbrew powszechnym opiniom, że przy prezentacjach publicznych liczy się przede wszystkim talent, to właśnie idealne przygotowanie ma często decydujące znaczenie o sukcesie wystąpienia. Doskonali mówcy, których podziwiamy za ich niesamowitą swobodę i charyzmę, to osoby, które perfekcyjnie przygotowują swoje wystąpienia. Dzięki temu w trakcie prezentacji mogą skupiać się na formie przekazywanych informacji i na reakcjach publiczności. Biorąc przykład z inspirujących mówców powinniśmy również dołożyć wszelkich starań, aby nasze wystąpienie było idealnie przygotowane. Pracę nad nim warto rozpocząć od dokładnego opracowania planu prezentacji. Plan taki możemy rozpisać w formie mapy myśli, którą będziemy później uzupełniać szczegółowymi treściami. W trakcie przygotowywania wystąpienia należy też pomyśleć o stworzeniu jego scenariusza – również na wypadek sytuacji nieprzewidzianych, jak np. trudne pytanie słuchacza, brak prądu czy konieczność skrócenia czasu wystąpienia. Zastanówmy się również nad kolejnością prezentowanych przez nas informacji oraz przeanalizujmy cele, które chcemy osiągnąć. Pamiętajmy, że do wystąpienia musimy być przygotowani tym lepiej, im mamy mniejsze doświadczenie jako mówcy.

Po drugie – określ, w czym jesteś dobry

W wystąpieniach publicznych bardzo pomaga wysokie poczucie własnej wartości. Tylko wtedy, gdy jesteśmy świadomi swoich mocnych stron możemy skutecznie panować nad tremą i „porywać za sobą” słuchaczy. Warto zatem zastanowić się nad swymi mocnymi stronami, dokładnie je nazwać dokładnie i zapisać. Nawet jeżeli z początku taka analiza wydaje się trudna, nie warto się zniechęcać. Pamiętajmy, że nie ma człowieka bez zalet, a mocnymi stronami w kontekście wystąpień mogą być chociażby doskonała znajomość branży i konkurencyjnych firm, zdolność przekonywania czy budzący zaufanie wygląd.

Po trzecie – okiełznaj emocje

Wielu początkujących mówców, nawet perfekcyjnie przygotowanych, i tak boryka się z ogromną tremą. Nie potrafią zapanować nad emocjami i budują katastroficzne wizje swojego wystąpienia. Z góry zakładają, że mimo wiedzy i opracowanego planu prezentacji nie sprostają wymaganiom publiczności i nie zostaną dobrze przyjęci. W konsekwencji, w wyniku stresu, rzeczywiście „zaliczają wpadki”, doświadczają krytyki słuchaczy i urzeczywistniają swe „czarne wizje”, które stają się dla nich „samospełniającą przepowiednią”. W trakcie przygotowań i bezpośrednio przed naszym wystąpieniem myślmy więc pozytywnie o tym, co nas czeka. Nie twórzmy czarnych scenariuszy, lecz postarajmy się poczuć przyjemność z faktu, iż za moment podzielimy się ze słuchaczami swą wiedzą i doświadczeniem. Nastawmy się pozytywnie do publiczności, bo oni nie przyszli na nasze wystąpienie po to, aby nas krytykować, lecz by zapoznać się z ciekawym tematem, który przyszło nam przedstawić. Nie zapominajmy, że nawet w przypadku „luki w pamięci” zawsze możemy sięgnąć do notatek lub humorystycznie potraktować zaistniałą sytuację. Warto więc mieć do siebie trochę dystansu.

Po czwarte – bądź charyzmatyczny

Doskonali mówcy to osoby, które podziwiamy za ich niesamowitą charyzmę. Nie boją się kontaktu z nieznanym gronem słuchaczy i potrafią interesująco przedstawiać prezentowany, często nawet nudny, temat. Mają też zdolność, by przekazać innym swoje zaangażowanie i entuzjazm. Nie mają problemu, by zdobyć zaufanie i sympatię publiczności już w pierwszych chwilach swego wystąpienia. Warto wiedzieć, że nikt nie urodził się z darem „porywającego mówcy”. Charyzmatycznego zachowania można się nauczyć. Można wyćwiczyć sposób gestykulacji, tembr głosu czy mowę ciała. Można też po prostu opowiadać z pasją o sprawach, którymi się zajmujemy.

Po piąte – dostosuj się do słuchaczy

Dobry mówca powinien mieć świadomość, że gwarantem udanego wystąpienia jest nie tylko świetne przygotowanie i talent w przekazywaniu informacji, lecz również umiejętność dopasowania się do preferencji i potrzeb publiczności. Każde wystąpienie powinno być zorientowane na odbiorcę, a każde grono słuchaczy musi być przez prelegenta traktowane indywidualnie. Warto zdawać sobie sprawę, że umiejętność dostosowania się do audytorium w zasadniczy sposób zmniejsza naszą tremę przed publicznymi wystąpieniami. Dzięki „wspólnemu językowi” z publicznością znika obawa krytycznego przyjęcia, oschłej atmosfery czy krępujących pytań. Przed prelekcją warto więc poświęcić trochę czasu i dowiedzieć się kim są osoby, do których będziemy mówić oraz czego mogą oczekiwać pod względem treści i formy przekazu naszego wystąpienia.

Po szóste – zdobywaj doświadczenie

Doświadczenie to niezwykle cenny skarb, niezależnie od tego czym się zajmujemy. Osoby „znające się na swojej robocie” dostrzegają wokół elementy, których nowicjusze nie widzą. Mogą bawić się przy tym swą profesją.  Doświadczenie pozwala im też na wybrnięcie z sytuacji, które dla osoby początkującej są bez wyjścia.

Dobrymi mówcami staniemy się tylko dzięki zdobytym umiejętnościom praktycznym.  Warto więc korzystać z każdej możliwej okazji, aby zaprezentować się na forum publicznym. Tym bardziej, że okazji takich nie brakuje – od referatów na studiach, poprzez prowadzenie wewnętrznych, firmowych szkoleń, na dużych naukowych konferencjach kończąc. Warto uczyć się sztuki wystąpień, gdyż jest to umiejętność niezbędna w każdej branży, a będąc dobrym mówcą, łatwiej nam prześcignąć konkurencję i odnieść sukces w tym, czym się zajmujemy.

Autor artykułu
Artykuł został opracowany przez firmę AVENHANSEN Sp. z o. o. działającą w branży szkoleń oraz doradztwa biznesowego nieprzerwanie od 2007 roku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *