Praca w Call Center – jak wygląda? Ile można zarobić?

Attractive young man working in a call center with his colleagues

Branża Call Center jest stosunkowo młoda, jednak z powodzeniem radzi sobie na światowym rynku. Również w naszym kraju zdobyła sporą popularność, zwłaszcza wśród osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową. Zanim zdecydujemy się odpowiedzieć na jedno z wielu ogłoszeń dotyczących pracy na infolinii, powinniśmy dowiedzieć się, jak wygląda Call Center w teorii.

Początki w Call Center

Pierwszym i zarazem najważniejszym krokiem w celu rozpoczęcia pracy w branży Call Center jest oczywiście wysłanie swojego CV do rekrutującej firmy. W internetowych portalach ogłoszeniowych znajdziemy mnóstwo ofert.

Jeżeli nasze zgłoszenie będzie pozytywnie rozpatrzone, zostaniemy poinformowani o dniu i godzinie stawienia się w siedzibie firmy. W tym przypadku spotkanie kwalifikacyjne najczęściej jest połączone z pierwszym dniem próbnym, podczas którego należy wykazać się w zadaniach testowych. Zwykle są to proste rozmowy telefoniczne przeprowadzane według ustalonego scenariusza. Niekiedy na tej podstawie szef decyduje, czy przydzielić pracownika do infolinii czy telemarketingu.

Najczęstszym punktem startowym dla każdego nowego pracownika w branży Call Center jest telefoniczna sprzedaż. Jeżeli taka osoba wykaże się i zanotuje dobre wyniki, zyska ogromne szanse na awans. Może się to zdarzyć już po pierwszych kilku miesiącach zatrudnienia.

Co wchodzi w zakres obowiązków pracownika Call Center?

Rozmowy przeprowadzane w ramach tego zawodu podzielone są na kilka rodzajów. Do każdego z nich przypisane są osobne skrypty, z których korzystają przede wszystkim nowi konsultanci telefoniczni.

Z usług Call Center korzysta wiele przedsiębiorstw z najróżniejszych sektorów rynkowych. Tak samo mogą być to instytucje bankowe, jak i biura podróży czy firmy pozycjonerskie. Najpopularniejszą formą pracy „na słuchawce” jest oferowanie klientom gotowych usług lub produktów. Należy przedstawić je rozmówcy w taki sposób, aby skutecznie go zachęcić do zainteresowania się nimi.

Poza pozyskiwaniem nowych odbiorców, konsultanci Call Center zajmują się również obsługą stałych klientów, np. w celu przedłużenia danej umowy lub zaproponowania nowych, bardziej korzystnych warunków. Tego typu zabiegi są stosowane, aby podtrzymywać dotychczasowe współprace, a zarazem poprawiać wizerunek firmy.

Ile można zarobić?

Średnia miesięczna pensja osoby zatrudnionej na pełny etat w branży Call Center waha się od 1500 do 2000 zł netto.

Zarobki w różnicach pomiędzy pracownikami Call Center zależą przede wszystkim od zakresu ich obowiązków. Większą stawkę godzinową otrzymają osoby, które zajmują się odbieraniem telefonów od klientów i udzielaniem im odpowiedzi na pytania. Z kolei ci, którzy pracują w charakterze telemarketera mogą liczyć na dodatkowe prowizje, głównie za sprzedaż różnego rodzaju produktów czy usług.

Osoba, która posiada wysokie umiejętności komunikacyjne i skutecznie zachęca rozmówców do skorzystania z oferty danej firmy, z samych prowizji może uzbierać równowartość nawet kilku swoich miesięcznych pensji.

Dodatkowo pracownicy Call Center mogą liczyć na różne prezenty, głównie w formie bonów zakupowych, karnetów sportowych czy biletów, np. do kina lub teatru.

Plusy i minusy pracy w Call Center

Najważniejszą zaletą, którą podkreślają niemal wszyscy pracownicy jest możliwość samodzielnego układania grafiku. Konsultanci mogą dobierać sobie godziny tak, aby swobodnie łączyć ze sobą inne obowiązki, zarówno te związane z zatrudnieniem w innym miejscu, jak i te pozazawodowe.

Branża Call Center daje możliwość rozwoju. Osoba zaczynająca od telemarketingu, stopniowo zdobywając umiejętności, pnie się coraz wyżej. Taki pracownik może po pewnym czasie awansować, np. na stanowisko kierownika zespołu.

Z kolei sporym minusem jest niepewność zarobków. Podstawowe miesięczne wynagrodzenie najczęściej nie jest zbyt wysokie, a ostateczna wysokość pensji jest zależna od ilości dokonanych sprzedaży czy podpisanych umów. Wbrew pozorom może być to traktowane jako spory plus. Osoba o bardzo dobrej skuteczności potrafi zarobić nawet kilka tysięcy złotych więcej w skali miesiąca.

Czasami pracownicy skarżą się również na kontrolę ze strony przełożonych. Jest to jednak ich obowiązek. Tylko w ten sposób mogą zweryfikować to, czy wszyscy konsultanci wywiązują się ze zleconych zadań oraz jakie błędy popełniają w trakcie rozmów.

Charakterystykę pracy w call center przygotowano wspólnie z serwisem http://qcc.pl/call-center/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *