Systemy CRM – czym są i dla kogo zostały stworzone?

Customer relationship management concept man selecting CRM

Customer relationship management concept man selecting CRM

System CRM co oznacza?

Skrót CRM to nic innego jak Consumer Relationship Management. System ten odpowiada za zarządzanie relacjami z klientami. Dzięki temu systemowi ułatwiony jest kontakt z klientem. System ten pomaga w dostarczaniu wiadomości o kliencie jak i pozyskiwanie nowych. Dzięki dostępu do informacji wspomaga zrozumieć potrzeby klienta.
System CRM wspiera działy przedsiębiorstwa takie jak: marketing, sprzedaż, obsługa klienta, zarząd. System ten jest niezbędny w każdej firmie ponieważ poprawia sprzedaż i funkcjonowanie.

W czym pomagają nam systemy CRM?

Po pierwsze pomaga nam stworzyć bazę odbiorców i klientów firmy. Dzięki niemu wiemy kto z jakich usług korzysta, kto dokonuje danych zakupów bądź czy nie zalega z płatnościami. Pozwala nam wiedzieć do kogo skierować kolejną promocję bądź zaproponować dane zmiany korzystne dla klienta.

Jak wdrożyć system CRM?

Nigdy nie wiadomo czy system CRM odniesie sukces czy nie. O sukcesie zdecydują się ludzie zarządzający systemem CRM. Najważniejsze żeby ludzie zaakceptowali system.
CRM musi zostać zaadoptowany przez użytkowników. Głównie skup się na tym aby zintegrować specyficzne procesy w Twojej firmie.

Korzyści z oprogramowania CRM

Najważniejszą i główną korzyścią jest wzrost przychodów i zysków. Oprogramowanie pozwala szybko określić gdzie potrzebne są cięcia a gdzie można dać rabaty i zniżki. Zbadanie kosztów to najważniejszy element budowania finansów firmy. Firmy mogą też zwiększyć sprzedaż i przychody poprzez generowanie dużej ilości potencjalnych klientów. Dzięki zautomatyzowanemu oprogramowaniu opisującemu, wraz z funkcją Settimer, oprogramowanie CRM umożliwia zespołowi ds. sprzedaży monitorowanie kontaktów, aż do momentu, gdy stają się klientami i znikną z systemu. Kolejną korzyścią jest skalowalność. Skalowanie jest szczególnie dobra dla średnich i mały przedsiębiorstw. Ciekawymi programami są również systemy ERP czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa (więcej tutaj -> system ERP)

Niektóre rozwiązania programowe CRM dla małych firm używają rozwiązań internetowych do wymiany danych z innymi aplikacjami takimi jak Microsoft Outlook i ACT!, co pomaga tym firmom integrować rozwiązania CRM do swojego biznes planu, jednocześnie zmniejszając ilość poświęconego czasu na sprawy administracyjne. Następną korzyścią jest zwiększona sprzedaż krzyżowa (cross selling) sprzedaż rozszerzona (up-selling) dla aktualnych klientów.

O zdobytych klientów trzeba dbać związku z tym z listy obecnych klientów z call center, badań, bazy danych o kliencie i innych źródeł, reprezentanci obsługi klienta lub sprzedawcy mogą oferować rozszerzoną ofertę. Następną rzeczą jest profilowanie klientów . Żeby profilować klienta trzeba znać takie informacje jak historię płatności, historie zakupów rejon albo kod pocztowy. Czynniki te pozwalają bazie danych określić potrzeby klienta i w przyszłości ustalić np. gdzie promować dany produkt.

Jaki system CRM wybrać dla małego przedsiębiorstwa?

Jeżeli posiadamy małe przedsiębiorstwo przede wszystkim powinnyśmy się skupić na dostawcach, które oferują systemy przeznaczone szczególnie dla małych firm. Taki system posiada niewielką ilość modułów.

Jaki system CRM wybrać dla dużego przedsiębiorstwa?

Z dużymi firmami jest o wiele łatwiej ponieważ większość dostawców oferuje systemy dla dużych przedsiębiorstw. Najważniejsze przy wyborze danego systemu jest zdefiniowanie potrzeb.

Działanie CRM w firmie

Wiemy już posiadanie systemu CRM w firmie jest koniecznością. Nie da się prowadzić historii klienta bez posiadania tego programu. Nawet jeżeli udała by się taka możliwość to osoba, która zastępowała by pracownika, który miał taką grupę klientów miałby poważne problemy z dojściem do czegokolwiek. Wszystkie te problemy rozwiązuje oprogramowanie CRM, które zawiera bazę danych z wszelkimi istotnymi informacjami o klientach, ich preferencjach i historii kontaktów z nimi. Dzięki temu oprogramowaniu odszukanie koniecznych informacji staje się niezwykle proste. Kolejny problem jaki rozwiązuje CRM to zapominanie przez pracowników kontaktu z klientem, złożenie mu oferty. Taka sytuacja mogłaby narazić firmę na straty finansowe. Najważniejszą rzeczą jest systematyczne działanie. Zapanowanie nad taką dużą bazą klientów bez systemu CRM jest bardzo ciężkie a nawet niemożliwe.

Na zakończenie…

Warto pamiętać, że system CRM został stworzony przede wszystkim dla klienta. Najważniejsze to stworzyć więź między klientem a firmą. CRM to prawdziwy proces indywidualnego podejścia. Jest to kompleksowe rozwiązanie informatyczne. Pozwala zdobyć zadowolenie klientów jak i generuje przychody. Jedną z najważniejszych cech CMR jest to, że obejmuję zasięgiem wszystkie działy w przedsiębiorstwie.

Może zainteresuje Cię także:

(Dowiedz się więcej o oprogramowaniu CRM)

Przeczytaj również:
4 powody, dla którego warto zainwestować w oprogramowanie ERP

2 komentarze

  1. Szkoła ACE pisze:

    Najlepsze systemy dla małych firm, to opcje gotowe, gdzie z dostępnych modułów wybieramy te, które są nam potrzebne. Ja korzystam właśnie z takiego modelu w opcji saas – wszystkie dane mam w chmurze z dostępem z każdego urządzenia mobilnego i nie muszę ponosić kosztów utrzymania serwerów. System dla dużej firmy lepiej jednak wybrać dedykowany, bo i potrzeby są wtedy o wiele większe.

  2. My wybraliśmy Firmao. Jest modułowy i można było też zamówić customizację specjalnie dla siebie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *