To prawda, że pizza bardziej tuczy od kanapek? Obalamy mit! – czyli co zjeść podczas przerwy na lunch

pizza-3

„Nie jedz pizzy, bo jest wysokokaloryczna i tucząca” – ile razy słyszałeś to zdanie? Okazuje się jednak, że pizza wcale nie musi być bardziej tucząca od klasycznych kanapek, które jemy codziennie. Sprawdź dlaczego.

Przez wiele osób pizza uważana jest za danie fastfoodowe, które psuje zdrowie i sprzyja przybieraniu na wadze. Praktyka pokazuje jednak, że tak samo, jak przez pizzę, przytyć można przez… jedzenie kanapek. Brzmi niewiarygodnie? A jednak to prawda. Wystarczy porównać kaloryczność obu rodzajów jedzenia. Pamiętaj jednak, że dane są wyłącznie orientacyjne, ponieważ pizzerie, np. Padella mogą stosować mniej lub bardziej kaloryczne dodatki do swojej pizzy.

Kaloryczność kanapek

Nie da się jednoznacznie określić kaloryczności kanapek, ponieważ zależy ona zarówno od rodzaju chleba, jak i od smarowidła, którego użyjemy, oraz wykładanych na kanapkę dodatków.

Kromka chleba żytniego razowego ma nawet 10 kcal więcej niż kromka chleba pszennego. Trzeba jednak mieć świadomość, że chleb żytni zaspokoi głód na dłużej, ponieważ zawiera dużo więcej błonnika, który pęcznieje w układzie pokarmowym i dzięki temu daje uczucie sytości. Kromka chleba pszennego ma zaledwie 0,7 g błonnika, dlatego, żeby zaspokoić głód, najpewniej musisz zjeść znacznie więcej kanapek.

Kaloryczność najbardziej popularnych kanapek przedstawia się następująco:

  • kanapka z szynką (chleb pełnoziarnisty) – ok. 140 kcal
  • kanapka z serem i szynką (chleb tostowy pszenny) – ok. 235 kcal
  • kanapka z szynką i pomidorem (chleb orkiszowy) – ok. 170 kcal
  • kanapka z serem pleśniowym (chleb graham) – ok. 210 kcal.

Trzeba jednak pamiętać, że zwykle na śniadanie czy kolację sięgasz po co najmniej dwie kanapki, dlatego kaloryczność posiłku rośnie do nawet 500 kcal.

Kaloryczność pizzy

Podobnie jak w przypadku kanapek, kaloryczności pizzy nie da się jednoznacznie określić. Wszystko zależy od grubości ciasta oraz od wybranych składników, które oferuje konkretna pizzeria, np. Padella.

Cała pizza jest na pewno bardziej kaloryczna od kanapek. Zastanów się jednak, czy jesteś w stanie zjeść całość na obiad albo na kolację? Prawdopodobnie nie, dlatego wartość energetyczną tego dania należy rozpatrywać w odniesieniu do kawałków pizzy.

Kaloryczność popularnych rodzajów pizzy (jeden duży kawałek):

  • z szynką – ok. 335 kcal
  • capriciosa – ok. 370 kcal
  • pepperoni na grubym cieście – ok. 430 kcal
  • farmerska – ok. 340 kcal.

Warto jednak mieć świadomość, że już jeden kawałek pizzy jest dużo bardziej sycący niż np. kromka chleba pszennego z dżemem czy dużą ilością masła i plasterkiem sera.

Jak zmniejszyć kaloryczność pizzy?

Pizza wcale nie musi być bardzo kaloryczna. Jeśli chcesz, aby była zdrowsza i nie powodowała przybierania na wadze:

  • wybieraj zawsze cienkie ciasto
  • zrezygnuj z podwójnej porcji sera
  • wybieraj dużą ilość dodatków warzywnych
  • postaw na wersje ostre, np. z dodatkiem chili, pieprzu ziołowego czy cayenne (przyspieszają metabolizm)
  • zrezygnuj z dodatkowych sosów – szczególnie czosnkowego na bazie majonezu.

Ponadto pamiętaj, by ograniczyć się do jednego dużego lub dwóch małych kawałków i spożywać pizzę nie codziennie, ale tylko od czasu do czasu, np. raz w tygodniu. Ponadto zamawiaj jedzenie ze sprawdzonych pizzerii, takich jak np. Padella – dzięki temu będziesz miał pewność wykorzystywania składników najwyższej jakości.

Przeczytaj również inne ciekawe artykuły:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>