Branża wystawiennicza – kto jest kim? przewodnik po zawodach

Stoisko_Matrix Branża wystawiennicza w Polsce rozwija się bardzo prężnie, a prawie każde większe miasto posiada obiekt, na którym cyklicznie odbywają się imprezy targowe. Najwięksi i najbardziej liczący się wystawcy przygotowania do następnych targów rozpoczynają już dzień po zakończeniu poprzednich. Nic dziwnego, że potrzebują wsparcia sztabu specjalistów. Jak zostać fachowcem w branży wystawienniczej? Kogo potrzebują firmy zajmujące się zabudową targową? Na jakim stanowisku możesz pracować? Przedstawiamy krótki przewodnik pod tytułem: Kto jest kim w branży wystawienniczej? Specjalista ds. technicznej obsługi stoisk targowych (lub inaczej: Project Manager ds. zabudowy stoisk targowych) Osoba na tym stanowisku zajmuje się obsługą klientów w zakresie przygotowywania projektów stoisk targowych. Jest ona pośrednikiem między zleceniodawcami stoiska a działem projektowym. Do niej należą takie obowiązki jak: wysyłanie projektów do zatwierdzenia, sprawdzanie warunków zabudowy, pilnowanie dotrzymania wszystkich terminów oraz spełnienia wymagań technicznych określonych przez organizatorów targów. Jeżeli firma nie zatrudnia kosztorysanta, to do specjalisty ds. technicznej obsługi stoisk targowych należy także przygotowanie kosztorysów i sprawdzenie wszystkich ewentualnych kosztów związanych z powstaniem stoiska. Osoba ubiegająca się o to stanowisko często będzie pracować w międzynarodowym środowisku, dlatego najczęściej wymaga się od niej biegłej znajomości języka angielskiego, a niejednokrotnie dodatkowo także innych języków (nie tylko europejskich). Co prawda wykształcenie wyższe nie jest konieczne, jednak jest niewątpliwym atutem, a najlepiej widzianymi kierunkami są te o profilu technicznym.

Kosztorysant

Niektóre firmy odciążają specjalistę ds. technicznej obsługi i sprawy związane z tworzeniem kosztorysów powierzają kosztorysantowi. Do jego obowiązków należą także opracowywanie kalkulacji projektowych oraz optymalizacja kosztów, przygotowywanie raportów, analizowanie wyników i ich interpretacja oraz wskazywanie kwestii problemowych i proponowanie kreatywnych rozwiązań na ich wyeliminowanie. Także w tym przypadku osoba zajmująca stanowisko kosztorysanta musi być komunikatywna i radzić sobie w pracy zespołowej, ponieważ pozostaje w stałym kontakcie zarówno z projektantami, jak i zespołem produkcyjnym. Wymagania pracodawców dla kandydatów na to stanowisko są podobne jak dla specjalisty ds. technicznej obsługi, z tym, że dodatkowym atutem może być znajomość programów do wspomagania projektowania w 2D i 3D, takich jak na przykład AutoCAD.

Specjalista ds. marketingu wystawienniczego

Osoba na tym stanowisku pracuje po stronie klienta (czyli firmy, która jest wystawcą podczas targów). Odpowiada ona za stały rozwój sprzedaży uwarunkowany marketingiem wystawienniczym firmy. Jest obecna podczas wszystkich targów, dba o standardy ekspozycyjne stoiska, zajmuje się prezentacją oferty oraz realizacją celów sprzedażowych, które są wyznaczane pod konkretne targi i eventy. Do specjalisty ds. marketingu wystawienniczego należy także tworzenie harmonogramu imprez targowych, a więc decydowanie w jakich miastach i na jakich targach warto się pokazać. Osoba na tym stanowisku współpracuje z agencjami i firmami z branży wystawienniczej. Cebit-2103 Aplikować na to stanowisko może osoba z wyższym wykształceniem i znajomością języków obcych. Na pewno nie jest to praca dla tych, którym zależy na stałych godzinach pracy. W tym zawodzie częste są wyjazdy służbowe i tzw. gorące okresy tuż przed ważnymi targami.

Technolog ds. zabudowy stoisk targowych

Osoba zatrudniona w branży wystawienniczej na tym stanowisku zajmuje się określaniem możliwych do wykorzystania technologii przy powstawaniu stoiska. Oprócz tego, do jej obowiązków należy prowadzenie manewrów logistycznych dotyczących materiałów potrzebnych do wykonania zabudowy targowej, koordynowanie prac montażowych oraz ich rozdzielenie zarówno między pracowników firmy, jak i zewnętrznych podwykonawców. Ubiegając się o to stanowisko zwiększymy swoje szanse jeśli posiadamy zdolność czytania rysunków technicznych oraz wiedzę na temat technologii dotyczących zabudowy stoisk targowych.

Monter stoisk targowych

Stoisko nie powstanie bez ekipy technicznej. Monter zajmuje się przygotowaniem elementów potrzebnych do budowy stoisk targowych, ich pakowaniem, załadunkiem i rozładunkiem. Wykonuje także prace naprawcze i przygotowawcze. Musi również mieć umiejętność pracy według planu, ponieważ zarówno montaż, jak i demontaż musi odbywać się w zgodzie z ustalonymi zasadami. Praca na tym stanowisku spodoba się ludziom gotowym do częstych wyjazdów. Wymagane jest doświadczenie w branżach stolarskiej, budowlanej lub elektrycznej oraz zmysł techniczny. Jak widać branża wystawiennicza obfituje w zawody, wśród których znajdzie się miejsce dla ekipy technicznej, projektantów, umysłów ścisłych, artystycznych, a także specjalistów od reklamy i sprzedaży. Branża ciągle się rozwija i dobrze stoi finansowo, dlatego zarobki są wyjątkowo interesujące. Eventy często odbywają się za granicą, a nawet te krajowe zaskakują rozwiązaniami, technologiami i szerokim wachlarzem dodatkowych atrakcji. Jeżeli chcesz być częścią tej ciągle rozwijającej się gałęzi biznesu – już dziś aplikuj na branżowe stanowiska!

Artykuł opracował: http://www.ideaexpo.pl/

Polecamy:
Dezynfekcja i uzdatnianie wody z firmą Probiko Aqua

1 Komentarz

  1. Qubesystem pisze:

    Bardzo przydatne wyjaśnienie poszczególnych ról. Na targach wszystko powinno działać perfekt, a taki podział jest jak najbardziej skuteczny, aby zorganizować prawdziwe wystawiennicze święto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *