Franczyza – plusy i minusy

Man holding plus and minus signs. Business concept

Jeśli zastanawiasz się nad przejściem na swoje i założeniem działalności gospodarczej to masz do wyboru dwie opcje: możesz wymyślić własny pomysł na biznes i podążać szlakiem, którym nikt jeszcze nigdy nie szedł lub skorzystać z gotowego rozwiązania, jakim jest franchising. Ograniczenie ryzyka do minimum, korzystanie z przetestowanego już pomysłu na biznes i nieograniczone wsparcie ze strony bardziej doświadczonych przedsiębiorców sprawia, że franczyza to doskonały sposób na to, żeby zacząć swoją przygodę z biznesem. Jeśli jesteś osobą przedsiębiorczą, ale nadal brakuje Ci pomysłów, to nie marnuj swojego potencjału lecz sprawdź, dlaczego franczyza jest właśnie dla Ciebie.

Jak działa franczyza?

Franczyza to jedna z form prowadzenia biznesu polegająca na tym, że dwóch przedsiębiorców zawiera ze sobą umowę franczyzy. Pierwszy z nich (franczyzodawca) udostępnia drugiemu (franczyzobiorcy) wiedzę, technologię oraz prawa do korzystania ze swojej marki w zamian za określony w umowie udział w zyskach, jakie zostaną wygenerowane w ramach działalności osoby, z którą zawarł umowę. Franczyzobiorca natomiast otrzymuje wsparcie w postaci tak zwanego pakietu franczyzowego oraz pomoc ze strony franczyzodawcy, a przy tym jego działalność gospodarcza obarczona jest mniejszym ryzykiem, niż biznes otworzony na własną rękę.

Przykładem firm prosperujących w oparciu o model franczyzowy jest choćby najbliższa restauracja McDonalds albo położony w pobliżu sklep Wólczanka. Franczyza umożliwia Ci otworzenie we własnym mieście lub innej wybranej przez Ciebie lokalizacji znanej restauracji fast food, przyciągającej tysiące wygłodniałych klientów czy rozpoznawalnego sklepu z odzieżą, który każdego dnia odwiedzać będą miłośnicy sprzedawanych w nim ciuchów.

Rodzaje franczyzy

Franczyzę można podzielić ze względu na kilka kryteriów, w tym rodzaj działalności, rodzaj know-how przekazywanego przez franczyzodawców oraz organizację systemu franczyzowego. W pierwszym wypadku wyróżniamy franczyzę dystrybucyjną (handlową) i franczyzę usługową, w drugim natomiast wyodrębnia się franczyzę dystrybucji produktu oraz franczyzę koncepcji działalności.

W podziale ze względu na organizację systemu są 4 rodzaje franczyz: franczyza bezpośrednia, franczyza wielokrotna, masterfranczyza oraz przedstawicielstwo regionalne. Więcej informacji na temat każdej z nich znajdziesz tutaj: https://6krokow.pl/co-to-jest-franczyza/.

Franczyza – wady i zalety

Rozwiązanie jakim jest franczyza ma zarówno plusy jak i minusy. Jedną z największych korzyści franchisingu jest rzecz jasna łatwiejszy start niż w przypadku rozpoczynania swojego niezależnego biznesu pod własną marką. Franczyza daje gwarancję doradztwa i nieograniczonego wsparcia ze strony franczyzodawcy, które jest nieocenione szczególnie podczas stawiania pierwszych kroków w biznesie. Zaletą jest też zdecydowanie mniejsze ryzyko.

Czynnikami zmniejszającymi to ryzyko jest znana i rozpoznawalna marka oraz pomysł na biznes sprawdzony przez rynek. Do wad natomiast zaliczyć można swego rodzaju zależność od franczyzodawcy oraz konieczność dzielenia się z nim ustalonym wcześniej procentem zysków. Ponadto w czasie kryzysu marki Ty jako franczyzobiorca również możesz ucierpieć.

1 Komentarz

  1. Franczyza jest warta świeczki gdy znajdzie się dobrą markę, z którą można wejść we współpracę i zapewni ona dobre wsparcie na starcie. Ja prowadzę biznes franczyzowy od ponad roku, a konkretnie to sklep motoryzacyjny we franczyzie z marką Lucart. Generalnie to w moim przypadku od początku były już niezłe zyski, bo Lucart ma najniższe ceny w kraju na artykuły motoryzacyjne i wielu klientów przechodziły od konkurencji do mnie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *