Jak przygotować skuteczne CV?

Wstępna selekcja nadesłanych do rekrutera CV trwa od trzech do sześciu sekund. Tyle masz czasu, żeby przykuć jego uwagę i zrobić wrażenie. Jeśli więc aplikujesz na setki ogłoszeń, a nikt do ciebie nie dzwoni, być może twoje CV nie jest skuteczne. Jak to zmienić?

Rekruter – też człowiek. I choć jako specjalista w swoim fachu potrafi szybko zweryfikować kandydata, to działają na niego te same zasady, co na innych ludzi. W trakcie procesu rekrutacji otrzymuje setki podobnych CV. Nic dziwnego, że nawet jeśli jesteś wyjątkowo kompetentny i wykwalifikowany, potrzebujesz kilku technik, które sprawią, że twoje CV będzie nie tylko efektowne, ale również efektywne.

Skuteczne CV – podstawy

Skoro zabierasz się za tworzenie CV, powinieneś znać już absolutne podstawy. Do dokumentu należy oczywiście wpisać swoje dane personalne, kontaktowe, informacje dotyczące doświadczenia zawodowego, wykształcenia i zdobytych certyfikatów. Zdjęcie, które dołączysz musi być profesjonalne i wysokiej jakości. Cały dokument powinien być oczywiście przejrzysty i czytelny oraz sprawdzony pod kątem błędów. Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za stworzenie CV, skorzystaj z gotowych szablonów lub kreatorów, które oferują platformy rekrutacyjne.

Skuteczne CV – układ dokumentu

Teraz czas na zamianę zwykłego, nudnego dokumentu w CV, które przykuje uwagę rekrutera. Pomoże ci w tym „zasada litery F”. To potwierdzony badaniami wniosek, który informuje o tym, w jaki sposób skanujemy oczami tekst. Wzrok biegnie od lewego górnego rogu do prawego dolnego i zatrzymuje się na górze kartki oraz lewym marginesie. Tworzy się duża litera „F”, co oznacza, że właśnie w tych miejscach powinieneś umieścić najważniejsze informacje. Z tego powodu, w nagłówku CV warto dodać krótki opis twojej osoby. W dwóch – trzech zdaniach napisz, kim jesteś, w czym się specjalizujesz i jakie są twoje cele zawodowe. Z kolei w lewym marginesie możesz stworzyć ramkę, w którą wpiszesz swoje najważniejsze i najbardziej poszukiwane przez pracodawcę umiejętności.

Skuteczne CV – konkretne dane zamiast sloganów

Jeśli do tej pory pod nazwą stanowiska, które piastowałeś, wymieniałeś listę swoich obowiązków, czas to zmienić. Pracodawcę interesują fakty, liczby i osiągnięcia. Dlaczego? To proste. Każdy sprzedawca wpisze w CV, że zajmował się realizacją planów sprzedażowych, a każdy dziennikarz poinformuje, że pisał artykuły i redagował teksty. Tylko, że to nic nam o nim nie powie. Dlatego napisz np. że pozyskałeś dla firmy pięciu kluczowych klientów i zwiększyłeś obrót o konkretny procent. Jeśli jesteś dziennikarzem, dodaj, do jakich magazynów pisałeś i koniecznie zamieść linki do swoich tekstów.

Skuteczne CV musi być spersonalizowane

Jeśli wysyłasz dziesiątki aplikacji, to pewnie nie chce ci się za każdym razem dopasowywać CV do konkretnego pracodawcy. To błąd, który zmniejsza twoją skuteczność. Żaden rekruter nie będzie wyłapywał z nudnej i suchej listy informacji tego, co go zainteresuje. To ty masz go zainteresować, podkreślając te dane, które są dla niego ważne. Przyjrzyj się firmie, do której aplikujesz i przeczytaj uważnie opis stanowiska. Następnie zaznacz w CV te umiejętności i kompetencje, które mają dla pracodawcy największe znaczenie. Używaj branżowych określeń, haseł i słów kluczowych dla twojego przyszłego stanowiska.

Jeżeli szukasz pracy, to koniecznie zapoznaj się z platformą rekrutacyjną Jobllegro.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *