Jak zacząć import z Chin?

Nie da się ukryć, że produkty z Chin są o wiele tańsze, a co za tym idzie, proces importu z tego właśnie kraju stał się niezwykle popularny. Okazuje się również, że nie jest on wyjątkowo skomplikowany, jednak wymaga przypilnowania wielu spraw przez importerów. Na pewno obowiązkowe jest zapoznanie się z wieloma przepisami, a także obowiązującymi normami. Jak zatem krok po kroku rozpocząć import z Chin?

1. Załóż działalność gospodarczą

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia sukcesywnego importu z Chin jest założenie działalności gospodarczej. Okazuje się, że można ją zarejestrować w formie jednoosobowej, czy nawet spółki, gdyż import z Chin, można prowadzić pod wieloma jej formami. Jak to zwykle bywa, po zarejestrowaniu otrzymamy tradycyjny numer NIP. Przyszły importer musi jednak wystąpić również o nadanie numeru EORI. Jest on kluczem, który umożliwia przeprowadzenie importu z Chin nie tylko do Polski, ale także innych krajów UE i umożliwi wprowadzenie zaimportowanych towarów na rynek. Numer ten jest darmowy i można złożyć wniosek online. Kolejno należy pamiętać, że od stycznia ubiegłego roku, importerzy zostali zobowiązani do rejestracji w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami(BDO). Niestety dla importerów, wiąże się to z rocznymi opłatami, które zależą od ilości sprowadzanych produktów.

2. Znajdź odpowiedniego dostawcę

Kiedy nasza działalność została pomyślnie zarejestrowana, pora wyszukać odpowiedniego kontrahenta z Chin. Zwykle dokonuje się tego na platformach typu B2B. Co więcej, jeśli priorytetem jest bezpośredni kontakt z chińskim partnerem biznesowym, można pokusić się o uczestnictwo w chińskich targach biznesowe, by zbudować trwałe relacje z kontrahentami i otrzymywać korzystniejsze oferty. Większość z nich umożliwia udział wirtualny, co zapewni kontakt ze sprzedawcami. Kolejną istotną rzeczą jest weryfikacja wybranego dostawcy. Importer musi być świadomy od kogo sprowadza towar i dzięki temu może uniknąć nieporozumień i zmniejszy ryzyko utraty pieniędzy. Należy więc potwierdzić zarówno autentyczność jak i wiarygodność, a także sprawdzić czy dana fabryka w Chinach posiada licencję eksportową i odpowiednie certyfikaty. Po przeprowadzeniu weryfikacji, konieczne jest podpisanie umowy z chińskim kontrahentem.

3. Zamów próbki i skontroluj jakość towarów

Zanim zabierzemy się za import dużej ilości towarów, należy zacząć od próbek. Pozwolą nam one sprawdzić faktyczny stan produktów, przed zamówieniem hurtowym. Próbki nie muszą posiadać certyfikatów, jednak powinny spełniać wymogi z rynku docelowego. Ważne jest to, że są one zwolnione z celnych opłat i podatku VAT. Kolejno, jeśli zdecydowaliśmy się na zamówienie towarów, należy skontrolować ich jakość na podstawie normy AQL, czyli limitu akceptowanej jakości. Zminimalizuje to ryzyko oszustwa, a także straty pieniędzy.

4. Formy płatności i transportu towarów z Chin

Pieniądze do naszego chińskiego kontrahenta, możemy przelać przy pomocy:

  • Western Union i podobnych firm, które oferują transfery pieniężne.
  • PayPal, dzięki któremu można przekazać przelew na konkretne konto bankowe.
  • Akredytywa czyli dokument stanowiący gwarancję zapłaty za towar.
  • T/T czyli przelew bankowy, który wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty manipulacyjnej.

Pamiętajmy, że chińscy kontrahenci przyjmują płatności w dolarach, więc warto założyć konto walutowe. Kolejną kwestią jest transport towarów. W tym przypadku również mamy do wybraniania kilka metod:

  • transport morski- czas oczekiwania to około 30 dni.
  • transport lotniczy- czas oczekiwania to tylko 3 do 7 dni.
  • transport kolejowy- czas oczekiwania na towary to około 17 dni.
  • przesyłki kurierskie- przy pomocy firm kurierskich, które mogą również przeprowadzić odprawę celną.

5. Przygotuj dokumenty do odprawy celnej

Produkt z Chin musi przejść odprawę celną, by został dopuszczony do obrotu w Europie. Wówczas importer musi przygotować następujące dokumenty:

  • sporządzoną przez eksportera fakturę handlową
  • list przewozowy
  • Packing List- gdy waga towarów nie jest ujęta w fakturze

Poza tym, niekiedy wymagane są dodatkowe dokumenty takie jak:

  • świadectwo pochodzenia towarów
  • certyfikat CE, test reports i deklaracja zgodności jeśli towar jest objęty Dyrektywami Nowego Podejścia
  • certyfikat fumigacji
  • świadectwo CITES- w przypadku importu towarów fauny i flory
  • wniosek o decyzji odnośnie wysokości akcyzy
  • inne licencje

Po dokonaniu celnych formalności, importer otrzyma dokument ZC299 czyli Poświadczone Zgłoszenie Celne, a towar zostaje dopuszczony do obrotu na docelowym rynku. Konieczne jest uiszczenie także cła i podatku VAT, które oblicza się na podstawie sumy wartości celnej, a także transportu towarów poza UE. Stawki celne oblicza się według systemu taryfowego TARIC dla państw UE lub w naszym kraju na podstawie ISZTAR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *