Kiedy należy się odszkodowanie za nieudane wakacje?

Zdarza się, że kupując wycieczkę przez biuro podróży jesteśmy rozczarowani warunkami, jakie zastaliśmy na miejscu. Zamiast pięknych pokoi w hotelu znajdującym się blisko morza, otrzymujemy zapleśniały pokój, a hotel oddalony jest od najbliższej plaży o kilka km. Czy niezadowolony klient w takiej sytuacji może ubiegać się o odszkodowanie?

Prawo do rekompensaty daje ustawa o usługach turystycznych.

Jeśli rzeczywistość, jaką zastaniemy po zakwaterowaniu w hotelu znacząco odbiega od oferty przedstawionej przez biuro możemy ubiegać się o odszkodowanie. Prawo do rekompensaty daje nam ustawa o usługach turystycznych. Zgodnie z ustawą organizator wycieczki ponosi odpowiedzialność za usługi turystyczne, które zobowiązał się wykonać w umowie. Najlepiej wszelkie niezgodności zgłaszać jak najszybciej, czyli podczas trwania wycieczki. Ma to na celu danie szansy organizatorowi na naprawienie błędów i zaspokojenie potrzeb klientów.

Na złożenie reklamacji mamy 3 lata. Formalności możemy dokonać u agenta, u którego wykupiliśmy wyjazd turystyczny lub bezpośrednio u organizatora.

Kiedy możemy mówić o nienależytym wykonaniu umowy?

Jeśli organizator nie wywiązał się z danej umowy, to klient może ubiegać się o rekompensatę. Będzie to np. w następujących sytuacjach, gdy:

– klient został zakwaterowany w hotelu z mniejszą liczbą gwiazdek,

– autokar zapewniający przewóz nie był wyposażony w klimatyzację,

– w pokoju nie znajdziemy udogodnień: lodówka, TV, balkon, widok na morze itp.,

– zastaniemy pleśń, robactwo w pokoju,

– nie będzie obiecanego basenu,

-jest zapewniona mniejsza ilość posiłków.

Są to przykładowe niedogodności, które mogą spotkać urlopowiczów. Jeśli, któryś z powyższych punktów nie został przez organizatora zapewniony, a był zawarty w umowie, to mamy prawo do odwołania. Pamiętajmy o dokumentowaniu w miarę możliwości wszelkich nieprawidłowości. Będą stanowić one doskonałe dowody w walce o odszkodowanie.

Na jaką rekompensatę może liczyć niezadowolony klient?

W zależności od okoliczności możemy domagać się od organizatora: świadczeń zastępczych, obniżenia ceny wyjazdu lub zadośćuczynienia. Gdy zaś organizator nie będzie mógł wypełnić świadczenia zastępczego  (dostarczenia usługi na podobnym poziomie), to mamy prawo odstąpić od umowy. Zadośćuczynienie będzie przysługiwać, jeśli nie będziemy mieć przyjemności z wakacji. Jest to szkoda niematerialna. Dotyczy to, sytuacji gdy organizator nie wypełnił warunków umowy i tym samym narazi nas na nieprzyjemności i stresy. Zamiast relaksować się na urlopie traciliśmy czas na załatwianie spraw związanych z reklamacją.

Kiedy biuro podróży jest zwolnione z odpowiedzialności?

Biuro podróży nie będzie ponosić odpowiedzialności za wszelkie niedogodności, jeśli niedogodność powstała przez wynik działań:

– poszkodowanego,

– okoliczności nadzwyczajnych ( np. złych warunków atmosferycznych),

-osób trzecich, które nie są związane w wykonywaniem usługi turystycznej.

Podsumowanie.

Aby uchronić się przed rozczarowaniem podczas urlopu możemy sprawdzić wybrany przez nas hotel na różnych forach internetowych i poczytać opinie innych osób. Warto też sprawdzić biuro w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Jeśli sposoby te zawiodą i wakacje okażą się nieudane warto ubiegać się o rekompensatę.

Przeczytaj również:

Karta EKUZ co to jest i czy warto ją nabyć przed wyjazdem za granicę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *