Kto może ubiegać się o licencję detektywa?

News-Detective-Work

Licencjonowany detektyw należy do grupy stabilnych i dobrze płatnych zarobków. Nic więc dziwnego, że przybywa osób, które chciałyby każdego dnia pomagać innym w rozwiązywaniu problemów i trudnych zagadek. Jeszcze parę lat temu należało w tym celu zdać specjalny egzamin państwowy. Obecnie wystarczy spełnić kilka warunków prawnych, aby uzyskać wymarzoną licencję.

Jakie wymagania stoją przed kandydatem na detektywa?

Ustawa o usługach detektywistycznych została przyjęta 15 lat temu. Jej pierwszy punkt mówi o konieczności posiadania obywatelstwa polskiego lub innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Może więc być to obcokrajowiec, pod warunkiem, że prawo w żaden sposób nie ogranicza mu możliwości podjęcia zatrudnienia lub prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Wymagane jest co najmniej średnie wykształcenie. Nie oznacza to jednak, że świeżo upieczony absolwent liceum, technikum lub szkoły zawodowej może od razu ubiegać się o przyznanie licencji. Należy poczekać z tym do momentu ukończenia 21 roku życia.

Otrzymanie licencji wiąże się z posiadaniem pełnej zdolności do czynności prawnych. Osoba ta nie mogła być skazana wyrokiem sądowym za umyślne popełnienie przestępstwa karnego lub skarbowego. Oczywiście aktualnie również nie może toczyć się wobec niej żadne postępowanie.

Zwolnienie dyscyplinarne z polskiego lub zagranicznego urzędu administracji publicznej, tj. Policja, Straż Graniczna, Biuro Ochrony Rządu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wojsko, sąd czy prokuratora, w przeciągu ostatnich 5 lat, także stanowi przeciwwskazanie. To samo tyczy się nieposiadania opinii komendanta powiatowego Policji, właściwego dla miejsca zamieszkania.

Bardzo istotne są również kwestie zdrowotne. Kandydat musi posiadać zdolność psychiczną do wykonywania czynności detektywistycznych, popartą orzeczeniem lekarskim.

Ostatnim wymogiem jest okazanie dokumentu stanowiącego dowód odbycia i ukończenia szkolenia dotyczącego zagadnień ochrony danych osobowych i informacji niejawnych, przepisów dotyczących praw i obowiązków detektywa, a także zasad prowadzenia działalności gospodarczej o charakterze detektywistycznym.

Jakie inne procedury obowiązują w tym zakresie?

Gdy wszystkie warunki zostaną spełnione, otrzymujemy licencję detektywa, którą przyznaje nam komendant wojewódzki Policji, w drodze decyzji administracyjnej.

Wcześniej jednak należy złożyć wniosek w formie papierowej lub elektronicznej, z prośbą o wydanie licencji. Osoby nieposiadające miejsca zamieszkania na terytorium Polski muszą dostarczyć bądź wysłać ten dokument do Komendanta Stołecznego Policji. Dołączamy do niego oświadczenia potwierdzające spełnienie przytoczonych powyżej wymagań, kserokopię dyplomu lub świadectwa szkoły średniej, zaświadczenie o przebyciu szkolenia, orzeczenie lekarskie, dwie fotografie o wymiarach 2,5 x 3,5 cm oraz dokument dotyczący naszego obywatelstwa. W przypadku mieszkańców Polski będzie to zwykła kopia dwóch stron dowodu osobistego.

Wydanie licencji detektywa jest płatne. Do jej otrzymania konieczne jest wcześniejsze uiszczenie opłaty stanowiącej 50 % średniego miesięcznego wynagrodzenia z ostatnich 3 miesięcy, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”. Musimy zachować dowód wpłaty, niezbędny do ostatecznego przyznania licencji.

Warto również wiedzieć, że pozwolenie na wykonywanie zawodu detektywa nie jest przyznawane na zawsze. Spełnienie wszystkich opisanych warunków nie jest gwarantem otrzymania licencji. Komendant Policji ma prawo odmówić jej wydania, zawiesić, a nawet cofnąć ją.

Więcej o pracy detektywa na stronie http://www.detektyw.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *