(Nie)typowe awarie, które mogą spotkać Twoje auto w drodze do pracy

auto-nietypowe-awarie

Do awarii samochodu zwykle dochodzi w najmniej odpowiednim momencie – kiedy spieszymy się do pracy, jedziemy kilkaset kilometrów z rodziną na wakacje albo z przyjaciółmi za granicę na krótki wypad. W każdej sytuacji awaria jest stresująca i wymagać może holowania pojazdu do najbliższego warsztatu. Czasem jednak na miejscu można szybko, samodzielnie naprawić auto i kontynuować podróż – do wyznaczonego celu lub do najbliższego warsztatu. W jaki sposób? Przedstawiamy co zrobić, aby naprawić uszkodzone auto w drodze i ograniczyć wydatki, jakie pociągałaby na przykład naprawa samochodu za granicą.

Co zrobić z uszkodzoną lampą?

Jadąc nocą po autostradzie gdzieś poza granicami kraju, może okazać się, że jedno ze świateł drogowych zgasło. Jeśli nie mamy na wyposażeniu zapasowej żarówki, a nigdzie w zasięgu wzroku nie ma stacji benzynowej ze sklepem, pozostaje nam tylko „pożyczyć” żarówkę z innych świateł w pojeździe. W wielu modelach samochodów światła mijania i drogowe mają te same żarówki.

Awaria może dotyczyć nie tylko przepalonej żarówki, ale również pękniętego lub uszkodzonego w inny sposób klosza lampy. Można kontynuować jazdę, bez obaw o zgubienie klosza, jeśli zakleimy miejsce uszkodzenia specjalną taśmą naprawczą do lamp. Maskują one i uszczelniają pęknięcia i inne ubytki, jednocześnie skutecznie zabezpieczając wnętrze klosza przed działaniem wilgoci i zabrudzeniami. Taśmy naprawcze przeznaczone są do awaryjnej naprawy wszystkich rodzajów lamp i reflektorów. Pomagają one uniknąć możliwości uszkodzenia instalacji elektrycznej auta przy kontynuowaniu jazdy. Dzięki nim zmniejszy się ryzyko powiększenia pęknięcia, co oznacza, że lampę będzie można skleić po powrocie do domu i uniknąć kosztownej wymiany.

tasma-naprawa-lamp

Przykłady zestawów do naprawy pękniętych lamp – dostępne w motochemia.pl

Urwanie rury wydechowej

Nietypową awarią może być urwanie rury wydechowej i tłumika. Może do tego dojść przy jedzie po nierównościach czy jeździe ze zbyt dużą prędkością po progach zwalniających. Jeśli zajdzie taka sytuacja, należy zastąpić gumowy element podtrzymujący wydech np. drutem czy grubym sznurem. Będzie można kontynuować jazdę i dojechać do domu lub warsztatu, gdzie pęknięty wieszak zostanie naprawiony. Do połowy długości rury wydechowej w samochodzie jest ona gorąca, dlatego trzeba ją podwiesić na drucie, aby nie doszło do zapalenia awaryjnie wykorzystanego elementu.

Dziura w tłumiku

Podczas jazdy samochodem tłumik może ulec uszkodzeniu. Dziura w ty elemencie pojazdu spowoduje, że samochód będzie hałasował. Do szybkiej naprawy tłumika można wykorzystać specjalną taśmę do naprawy tłumika samochodowego, która zlikwiduje w jednym momencie hałas gazów wydechowych. Jest to uniwersalny produkt, przystosowany do samodzielnego użycia, zgodnie ze wskazówkami producenta.

naprawa-tlumika-tasmy

Produkty do łatania dziur w tłumiku – dostępne w motochemia.pl

Złapanie gumy

Pęknięcie opony jest częstą awarią, jaka może nam się przydarzyć na drodze. Należy wówczas wymienić koło na zapasowe – tzw. dojazdówkę. Problem w tym, że w wielu autach nie ma zapasu i nie można tak po prostu wymienić uszkodzonej opony. Wbrew pozorom, nie trzeba wozić ze sobą dodatkowego koła w bagażniku na taką okoliczność. Przebitą oponę można uszczelnić, wykorzystując do tego celu koło zapasowe w sprayu. Spray uszczelniający do opon zastępuje koło zapasowe – dojazdówkę. W około 2 minuty można przywrócić przebitą oponę do użytku i przejechać na niej nawet kilkaset kilometrów. Następnie należy oddać oponę do naprawy w warsztacie wulkanizacyjnym, gdzie pracownik wytrze dokładnie resztki uszczelniacza.

Przed wykorzystaniem uszczelniacza należy całkowicie usunąć powietrze z opony. Trzymając pojemnik ze sprayem w pozycji pionowej, z zaworkiem skierowanym ku górze lub ku dołowi (w zależności od wskazówek producenta), trzeba zwolnić przycisk i uszczelnić oponę. Po zastosowaniu sprayu musimy bezzwłocznie rozpocząć jazdę, a preparat zacznie działać dopiero wtedy, gdy rozprowadzimy go po powierzchni całej opony.

naprawa-przebita-opona

Produkty typu koło zapasowe w sprayu dostępne w motochemia.pl

Odprysk na szybie

Szyba czołowa samochodu narażona jest na wiele rodzajów mechanicznych uszkodzeń. Niefortunnie nawet niewielki kamyk może spowodować powstanie tzw. pajączka na szybie. Niezwłocznie po jego powstaniu powinniśmy zabezpieczyć odprysk. Można do tego celu użyć specjalnego zestawu naprawczego do szyb samochodowych, który zapobiegnie przedostaniu się brudu i wilgoci pomiędzy poszczególne warstwy szyby. Jeśli tego nie zrobimy, pęknięcie może się powiększyć i szyba nie będzie już nadawała się do naprawy, a jedynie do wymiany.

Uwaga!

Uszkodzona szybka jest dla policji podstawą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu w trakcie kontroli.

Zatrzaśnięte kluczyki

Być może trudno to nazwać awarią, ale zatrzaśnięte w samochodzie kluczyki są poważnym problemem dla kierowcy. Najprostszym rozwiązaniem problemu jest wybicie szyby i otwarcie samochodu, ale pociągnie to za sobą konieczność kupienia nowej szyby, która zwykle nie jest tania. Czasem lepiej jest stłuc szybę boczną, o standardowych wymiarach niż niewielką szybkę w kształcie trójkąta, która paradoksalnie może być znacznie droższa.

Podsumowanie

W wielu przypadkach awaria samochodu może być zażegnana przez kierowcę samodzielnie. Najpierw jednak należy wyposażyć swoje auto w niezbędne środki naprawcze, m.in. taśmy klejące do lamp i szyb, w uszczelniacze do opon czy dodatkowe żarówki

3 komentarze

  1. Majkel pisze:

    Ciekawi mnie jak w praktyce sprawdza się ten uszczelniacz do przebitego koła. Słyszałem, że jest w zasadzie tylko na 10-20 kilometrów a potem i tak dziura wylatuje. Kolegę tak właśnie uziemiła “flaka”, że musiał skorzystać z wypożyczalni samochodów z Krakowskiej :/

  2. Darek pisze:

    Majkel, słyszałem o bardzo podobnej sytuacji od brata… skończyło si,ę podobnie, ale na szczęście mamy zaufanego mechanika. Bez poleconego fachowca zawsze musisz liczyć się z tym, że znajdą Ci przynajmniej kilka rzeczy do wymiary lub naprawy, które wcale nie muszą tego wymagać ;/

  3. Kaspirowski pisze:

    U mnie przydatny okazał się zestaw do naprawy przebitej opony. Fajna sprawa ale ta pianka uszczelniająca brudzi ręce jak cholera. Na szczęści na pobliskiej stacji mieli detergenty i profesjonalne suszarki do rąk coś jak tutaj http://lineatrade.net/produkty/suszarki-do-rak-i-wlosow. Koniecznie kupcie sobie taką piankę. Nigdy nic nie wiadomo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *