Otwierasz firmę? Sprawdź jak zaprojektować wizytówkę

Jak zaprojektować wizytówkę

Jeśli prowadzisz interes lub chcesz założyć prywatną działalność, najprawdopodobniej będziesz potrzebował wizytówek.
Wizytówki to absolutna podstawa marketingu firmy, chociaż nie każdy może zdawać sobie sprawę z dużej wagi tej, małej rozmiarowo, karteczki. Jest to wyjątkowy nośnik będący przedłużeniem Twojej oferty. Każdy szanujący się specjalista powinien mieć swoją wizytówkę. A czy wiesz, jaka powinna ona być?

Przygotowanie dobrej wizytówki wymaga pracy, doświadczenia, poczucia estetyki oraz wyobraźni. Dlatego jeżeli nie posiadasz zdolności graficznych, warto zlecić jej wykonanie grafikowi lub specjalizującej się w tym firmie. A nawet, jeśli jakieś doświadczenie posiadasz, powinieneś wiedzieć na co zwrócić uwagę.

Poniżej znajdziesz instrukcję jak zaprojektować elegancką, praktyczną i przejrzystą wizytówkę

Celem wizytówki jest przedstawienie osoby, z którą mamy do czynienia oraz form kontaktu. Na wizytówce powinny więc znaleźć się co najmniej:
• Twoje imię i nazwisko
• Nazwa Twojej firmy
• Dane kontaktowe: telefon, adres e-mail, strona www
• Logo Twojej firmy

Można też dodać:

• Dane adresowe – wymagane, jeżeli zapraszasz klientów do biura lub adres e-mail, jeśli taki kontakt preferujesz
• Adres strony internetowej
• Stanowisko – nie jest wymogiem, ale niektórzy przedsiębiorcy chętnie umieszczają takie informacje. Jest to dosyć praktyczne zwłaszcza w przypadku dużych firm, które mają bardzo wielu pracowników
• Opis działalności. Slogan lub krótki opis działalności może być przydatny, gdy nazwa firmy nie jest jednoznaczna.

Część osób ma skłonność do umieszczenia na wizytówce wszelkich możliwych informacji o jakich są w stanie pomyśleć. Z powodu ich niewielkich rozmiarów, wizytówki są doskonałym przykładem na to, że „mniej równa się więcej”.
Jak widzisz dane, które powinny się znaleźć na wizytówce są prawie identyczne dla każdego. Dlatego powinieneś zadbać, by Twój projekt wyróżniał się spośród innych. Podstawowymi zasadami, jakimi powinniśmy kierować się projektując wizytówkę to jej czytelność i jakość

Czytelność wizytówki

Mówiąc o czytelności wizytówki, mamy na myśli zarówno powyższą zasadę, by umieszczać tylko niezbędne informacje co nakłada na nas z góry jej rozmiar, jak i typ, rozmiar, krój czcionki, jednolitość czcionek (max.2), dobranie kolorystyki do innych materiałów reklamowych, dobór ogólnej estetyki do charakteru działalności (minimalizm lub kontrolowane wzornictwo), a także przejrzystość i atrakcyjność wizualną.

Na etapie tworzenia projektu na komputerze to byłoby ogólnie wszystko. Pozostaje jeszcze kwestia druku, czy tworzywa, na którym wyprodukujemy nasze wizytówki. Jakość papieru, dobór jego twardości i dodatkowych uszlachetnień potrafi znacząco wpłynąć na ostateczny obraz produktu. Gramatura papieru dla wizytówek powinna wynosić minimum 300-350g.

Obecnie mamy do wyboru całą paletę papierów kolorowych, błyszczących. Możemy też dla wzmocnienia i przedłużenia trwałości wizytówki zalaminować ją folią, możemy upiększyć stosując tłoczenia cz wykrawanie. Pamiętajmy jednak aby nie przesadzić, gdyż za dużo elementów dodatkowych, zdobniczych, może popsuć pierwotną estetykę.
Jeśli chodzi o rozmiar, o czym musimy w zasadzie pomyśleć na samym początku, stosuje się format wygodny dla przechowania w portfelu czy wizytowniku, a te pasują do wymiarów 90 x 50 mm lub 85 x 55 mm. Dlatego w tym względzie lepiej nie kombinować.

Dochodzimy do punktu, kiedy wizytówki są gotowe do druku

„Klienci, którzy dostarczają gotowy do wydruku plik, spełniający wszystkie wymagania stanowią zaledwie kilka %. Większość naszych klientów trafia do nas z pomysłem i wizją, którą projektanci realizują według ich wizji” – taką wypowiedź usłyszeliśmy od pracownika jednej z poznańskich drukarni Letica.pl

Jeśli jednak masz zacięcie graficzne i trochę determinacji możesz spróbować przygotować cały projekt samemu. Jeśli chcemy odpowiednio przygotować pliki do wydruku to rozdzielczość każdego umieszczonego na niej obrazka powinna mieć co najmniej 300 dpi (czyli ilość pikseli na cal). Czcionki powinny być osadzone w pliku, a nie przekonwertowane na grafiki, by miały wyraźniejsze brzegi. Należy także wziąć pod uwagę spad drukarski, jeśli kolor lub grafika dochodzi do krawędzi wizytówki.

Przed zakończeniem fazy projektowej należy sprawdzić preferencje drukarni, by upewnić się, że pracujemy wedle ich wytycznych. Niektóre drukarnie mogą wymagać oryginalnych plików z projektem graficznym, inne wymagają plików PDF według konkretnych wytycznych. Inni mogą również akceptować pliki EPS lub TIFF, jednak w tych wypadkach dobrze jest użyć plików w nawet wyższej rozdzielczości (600 lub nawet 1200 dpi), ponieważ czcionki nie będą wtedy osadzone w pliku.

Drukując samemu, jeśli nie orientujemy się w powyższych parametrach, w efekcie możemy otrzymać kiepską wizytówkę, wyglądającą znacznie mniej profesjonalnie niż się spodziewaliśmy. Pozostaje podjąć decyzję dotyczącą wykonawcy naszego projektu.

Wizytówkę możemy wykonać samemu od projektu począwszy, nawet jeśli nie mamy w tym doświadczenia (w internecie można znaleźć opisy i filmy instruktażowe w programach jak Word, CorelDraw czy Photoshop). Jednak zdecydowana większość przedsiębiorców zdaje się w tej kwestii na specjalistów.

Pamiętaj, z wizytówką jest jak z logo i stroną www. Jest Twoja. Dlatego zadbaj też o to, żeby Ci się podobała i oddawała charakter zarówno Twój, jak i Twojej firmy. Wtedy chętnie będziesz ją wręczał Twoim partnerom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *