Praca biurowa a zdrowie pracowników

Wszelka praca w biurze często uważana jest za pracę która nie wymaga od nas większego wysiłku fizycznego. Tym bardziej, większość z nas nie zakłada w ogóle jej zgubnego wpływu na nasze zdrowie. Od pewnego jednak czasu, ilość osób które skarżą się na różne bolączki spowodowane pracą biurową, spowodowały częstsze dyskusje na ten temat a co ważniejsze umożliwiły wdrażanie profilaktycznych czynności które mają takim problemom zdrowotnym w pracy zapobiegać. Najczęściej osoby pracujące w biurze skarżą się na problemy z kręgosłupem, nadgarstkami, bóle głowy oraz problemy z pogarszającym się wzrokiem.

Co gorsza, skarżą się na te dolegliwości coraz młodsze osoby, które są zdrowe oraz deklarują regularne uprawianie sportu. Warunki w których praca w biurze ma się odbywać jasno i wyraźnie określa ustawa z 1998 roku, jednak jak wykazały badania prowadzone przez niezależne instytucje w 2009 roku, warunki określone w ustawie spełnia zaledwie 1% firm. Mowa oczywiście o całkowitym spełnieniu wymogów. Błędy w organizacji pracy biurowej polegają najczęściej na braku odpowiedniej odległości 80 cm od kolejnego stanowiska pracy, braku odpowiednich foteli/krzeseł itp. które miały by regulację wysokości i nachylenia oparcia, błędnie ostawiony monitor podczas pracy, błędnie dostosowana klawiatura.

Mało kto wykorzystuje również 5 minutową przerwę która należy się każdemu pracownikowi który przepracuje godzinę przed komputerem. Statystyki Inspekcji Pracy wykazują, że w pracy biurowej różnym wypadkom groźnym i mniej groźnym ulega rocznie ponad 2,5 tys. osób. Najczęstsze urazy to naderwania ścięgien, kręcenia kostki, zwichnięcia kończyn, nadwyrężenia stawów. Wypadki spowodowane są głównie przez poślizgnięcia, potknięcia, ale również upadki ze schodów. Często lekceważy się pomoce takie jak podnóżki czy podkładki żelowe pod nadgarstki. Ich brak skutkuje na przykład zespołem ciśnienia nadgarstka a w dłuższej perspektywie różne inne zwyrodnienia. Ich brak nie oznacza oczywiście katastrofy ale w przyszłości mógłby znacznie ograniczyć uszczerbki na zdrowiu i poprawić nasze samopoczucie w pracy co skutkowałoby poprawą naszej wydajności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *