Praca kierowcy międzynarodowego – wady i zalety

Schneider National driver Jay Keppen. May 2009. (Mike Roemer Photography)

Zawód kierowcy związany jest z wielką odpowiedzialnością oraz posiadaniem odpowiednich predyspozycji. Choć większość osób ma prawo jazdy, to niewielu z nas mogłoby zarabiać w ten sposób na życie. Bez znaczenia jest, czy mowa o kierowcy samochodów ciężarowych, czy tych służących do przewozu pasażerów. Poruszanie się po drogach międzynarodowych wymaga jeszcze większych umiejętności, związanych nie tylko z samym kierowaniem pojazdu.

Znajomość przepisów

Poruszać się po drogach krajowych potrafi każdy, kto posiada prawo jazdy. Przekraczając granicę, kierowcę zaczynają obowiązywać przepisy obcego państwa. Zwłaszcza w przypadku dłuższych tras, nie można pozwolić sobie na ich nagminne łamanie, gdyż w konsekwencji kierowcę czekają bardzo wysokie kary i mandaty. Pracodawca może je pokryć, jeśli uzna to za stosowne, jednak zbyt częste przekraczanie prędkości czy parkowanie w niedozwolonych miejscach sprawi, że kierowca sam będzie musiał ponieść ciężar swoich czynów. Jest to szczególnie dotkliwe w przypadku krajów zachodnich, gdzie grzywny są dość wysokie. Dostosowanie się do panujących warunków jazdy i zagranicznych przepisów to również mniejsze ryzyko na udział w wypadku czy kolizji. Pobyt w obcym szpitalu, odholowanie samochodu do obcego warsztatu i problemy z obcą policją to tylko część nieprzyjemności, które mogą spotkać międzynarodowego kierowcę. Sprowadzenie drugiego samochodu zajmuje bardzo dużo czasu, więc towar nie zostanie dowieziony w terminie. W przypadku transportu pasażerów odpowiedzialność jest jeszcze większa, gdyż dotyczy zdrowia i życia innych ludzi.

Uroki obcych krajów

Nikt nie wymaga od kierowcy, by przy okazji był lingwistą i biegle mówił w językach wszystkich krajów, przez które będzie przejeżdżał. Niemniej, porozumieć się jakoś trzeba, chociażby w sklepie czy na stacji benzynowej. W przypadku kontroli policyjnej również niezbędna jest przynajmniej podstawowa znajomość języka obcego. Najlepszym wyborem jest uniwersalny język angielski, który powinien być opanowany przynajmniej w stopniu komunikatywnym. W zależności od strony świata, w którą będzie się przemieszczał kierowca, warto poświęcić kilkadziesiąt godzin na naukę niemieckiego, francuskiego czy rosyjskiego. Kilka lat temu nieodzowne byłyby małe książeczki z rozmówkami w obcych językach, ale dzisiaj wystarczy odpowiednie oprogramowanie telefonu. Praca kierowcy międzynarodowego to nie tylko same wady i dodatkowe obowiązki, ale również wiele przyjemności. Mało która praca da możliwość zwiedzenia zagranicznych zakątków i skosztowania obcych potraw, za co zapłaci pracodawca. Nie będą to tygodniowe wakacje, a raczej maksymalnie kilka godzin w jednym mieście, jest to jednak bardzo atrakcyjny bonus. Upominki przywiezione z Paryża, Berlina czy Barcelony skutecznie udobruchają stęsknionych domowników.

Jaka praca taka płaca

Kierowca na trasach międzynarodowych zarabia lepiej od kolegi, który porusza się po polskich drogach. Choć umowa o pracę opiewa na bardzo podobną kwotę lub nieco wyższą, to istnieje wiele dodatków, które kierowca może otrzymać. Jednym z nich jest ryczałt za nocleg, który jest uzależniony od wskazanej stawki danego państwa. Przenocowanie w kabinie samochodu może zwiększyć wypłatę nawet o 200 złotych za dobę. Kolejne są diety za delegacje, które wynoszą również około 40 euro dziennie. Nie można zapomnieć o benefitach w postaci darmowego telefonu służbowego, ubezpieczenia na życie, czy nawet samochodu służbowego. Prawie co drugi kierowca posiada przynajmniej jeden z wyżej wymienionych bonusów. Mimo wszystko, znalezienie chętnego kierowcy zawodowego na trasy międzynarodowe nie jest proste. Nie można zapominać, że mimo lepszego wynagrodzenia, jedną z największych wad tego rodzaju pracy jest często długotrwała rozłąka z rodziną. W przypadku dłuższych wyjazdów może ona wynosić nawet kilka tygodni. Częste i wielogodzinne kierowanie pojazdem może przyczyniać się również do problemów zdrowotnych i zaburzeń koncentracji. Wskazane jest, by po każdej długiej trasie następowało kilka dni przerwy. Szczególnie ważne są również lekarskie badanie okresowe.

Autorem artykułu jest pracownik sekcji samochodów ciężarowych na portalu ogłoszeniowym autoline.com.pl – sprawdź, może znajdziesz tam ofertę dla siebie i podejmiesz pracę kierowcy międzynarodowego!

2 komentarze

  1. DamianStasiowski pisze:

    Szwagier pracuje jako kierowca zawodowy i przeważnie śpi w swoim samochodzie. Czasem jednak gdy ma dalszą podróż to sypia w hostelach itp. Ale też nie jest drogo bo wykorzystuje aplikacje Airbnb gdzie można mieć fajne zniżki na noclegi. Jakby ktoś był zainteresowany to odsyłam do strony gdzie można zdobyć kod Airbnb.

  2. Myślę, że praca kierowcy to spory obowiązek i ciężki kawałek chleba, ale jeśli ktoś naprawdę lubi jeździć to nie zamieni jej na żadną inną!

Pozostaw odpowiedź https://www.twoj-bus.pl/ Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *