Prawne aspekty „fajkowego” interesu – o czym należy pamiętać

lawhed

Zakładasz firmę, chcesz prowadzić sklep, w którym będzie też alkohol i papierosy. Już wiesz, że dzięki nim Twój interes będzie dobrze prosperował i przynosił dochody. Uzyskałeś już koncesję na alkohol, ale co dalej? Co z tak zwanym „fajkowym” interesem? Przeprowadzimy Cię zatem przez prawne aspekty „fajkowego” interesu.

Czy do sprzedaży papierosów potrzebna jest koncesja?

Jest to najczęściej zadawane pytanie przez młodych sprzedawców, którzy dopiero zaczynają handel papierosami.  I tak jak na alkohol koncesja jest obowiązkowa, to przy biznesie tytoniowym nie jest ona wymagana. Podobnie jak nie trzeba do tego mieć żadnego pozwolenia. Także wszelkiego rodzaju papierosy, cygara raz tytoń możesz od razu wprowadzić do asortymentu swojego sklepu czy też kiosku.

Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz handlować wyrobami tytoniowymi?

Zanim rozpoczniesz swój „fajkowy” interes warto abyś zapoznał się z Ustawą  o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Musisz też pamiętać, że od maja 2017 roku nie będzie już można prowadzić sprzedaży papierosów smakowych oraz aromatyzowanego tytoniu. Wyjątkiem będzie smak mentolowy. Nie wolno także sprzedawać papierosów z zakazanymi dodatkami, witaminami, innymi dodatkami uzależniającymi, kofeiną i tauryną. Chcąc prowadzić biznes z wyrobami tytoniowymi musisz również wiedzieć, że nie wolno ich sprzedawać w automatach oraz w systemie samoobsługowym, chyba, że Twój punkt handlowy znajduje się w strefie wolnocłowej. Papierosy, które sprzedajesz muszą być oryginalnie zapakowane w prostokątne pudełka, a minimalna ich ilość w nim to 20 sztuk. Nie można sprzedawać papierosów na sztuki.

Komu nie wolno sprzedawać papierosów

Pod żadnym pozorem nie wolno Ci sprzedawać papierosów osobom, które nie ukończyły jeszcze 18 roku życia. Jeśli nie masz pewności czy kupujący jest pełnoletni poproś go o pokazanie dowodu osobistego. Jeśli nie ma go przy sobie, masz obowiązek odmówić mu sprzedaży tytoniu. Pamiętaj także, aby w widocznym miejscu umieścić informację, że osobom niepełnoletnim w tym sklepie papierosy nie zostaną sprzedane. Wyrobów tytoniowych nie wolno także sprzedawać na terenie szkół, palcówkach leczniczych, oświatowo- wychowawczych oraz na terenie obiektów sportowo- rekreacyjnych.

Jak reklamować „fajkowy” interes

Niestety, w Polsce nie wolno reklamować biznesu dotyczącego wyrobów tytoniowych, w żadnej jego postaci, niezależnie czy jest to tylko tytoń, papieros czy nawet oryginalne kubańskie cygaro (przykłady takiego tytoniu najdziesz tutaj http://www.trafika.pl/pl/c/Tytonie-papierosowe/60). Jest to zakaz bezwzględny regulowany ustawowo. Tak samo jak istnieje zakaz, aby formy wyrabiające produkty tytoniowe mogły sponsorować placówki oświatowe, imprezy sportowe, działalność polityczną czy też kulturalną, jak również brały udział w akcjach promocji zdrowia. Nie wolno organizować również żadnych degustacji, ani rozpowszechniać bezpłatnych produktów próbnych. Zabroniona jest także reklama telewizyjno-radiowa, prasowa oraz inna w jakiejkolwiek formie wizualnej. Na każdym sprzedawanym wymagana jest za to wyraźna informacja, że palenie szkodzi zdrowiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *