Wizyta u lekarza medycyny pracy

lekarz-medycyny-pracy

Wielu z nas podejmując pracę na podstawie umowy o pracy, jest zobowiązany do wykonania profilaktycznych badań – wstępnych, okresowych oraz kontrolnych. Tymi badaniami zajmuje się lekarz medycyny pracy.

Tego typu badania musimy również wykonać ponownie po określonym czasie, już będąc zatrudnionym w danym miejscu pracy. Do wielu miejsc pracy wymagane są różne badania, ze względu na czynniki szkodliwe charakterystyczne dla różnych stanowisk, wśród zagrożeń wymienia się hałas, środki chemiczne, obciążenie wzroku przez monitory komputerowe, pracy na wysokościach, pracy jako kierowca i inne. Co należy wiedzieć o takiej wizycie?

Zadanie lekarza medycyny pracy

Podstawowym zadaniem lekarza medycyny pracy jest wydanie orzeczenia (decyzji), o tym czy dana osoba nadaje się do wykonywania danego stanowiska. W zasadzie to również od lekarza i od naszej wizyty zależy czy zostaniemy zatrudnieni na dane stanowisko. W trakcie wizyty lekarz często wymaga od nas przeprowadzenia podstawowych badań wstępnych (np. badanie słuchu, wzroku, morfologia). Z otrzymanymi wynikami należy udać się do lekarza medycyny pracy, który dodatkowo przeprowadza z nami wywiad, pytając o przebyte choroby, nałogi, ogólny stan zdrowia. Jeżeli lekarz stwierdzi, że nasze doświadczenia lub historia chorób może mieć wpływ na wykonywanie danej pracy, może zlecić przeprowadzenie dodatkowych specjalistycznych badań, w celu sprawdzenia czy praca nie spowoduje pogorszenia naszego zdrowia czy narażanie którejś z części naszego ciała.

Podczas rozmowy z lekarzem należy być w pełni szczerym i podawać tylko prawdziwe informacje o stanie naszego zdrowia, gdyż zatajenie jakiejkolwiek przebytej choroby czy alergii, może się przełożyć na nasze przyszłe zdrowie czy wydajność w pracy.

Niezbędne badania medycyny pracy wykonać można w Medicover. Na badania zlecone przez pracodawcę można umówić się telefonicznie (500 900 700) lub za pośrednictwem Infolinii Medicover (500 900 500).

O czym należy pamiętać?

Koniecznie pamiętaj o wzięciu ze sobą dowodu tożsamości ze zdjęciem (np. dowód osobisty lub paszport) oraz skierowania na badania medycyny pracy, które zostały wystawione przez Twojego przyszłego pracodawcę. Jest ono niezbędne, by móc otrzymać zaświadczenia o zdolności do pracy. Jeżeli lekarz nie stwierdzi przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu, już podczas wizyty otrzymasz zaświadczenie, które będziesz mógł zanieść do swojego miejsca pracy.

Zmiany

Od 2015 roku, jeżeli zmieniamy miejsce pracy na podobne stanowisko, wówczas poprzednie zaświadczenie od lekarza medycyny pracy możemy zabrać ze sobą, nie ma konieczności wykonywania ponownie badania.

2 komentarze

  1. Milena pisze:

    Hej! Czy ktoś może zna jakiegoś dobrego lekarza dla kobiet z Warszawy albo okolic? Muszę wykonać pewne badania związane z moją pracą 🙁

  2. Miśka pisze:

    Nie wiem czy akurat jest to lekarz stricte z medycyny pracy ale jeżeli chodzi o badania ukierunkowane na kobiety to mogę Ci polecić przychodnie Medica 2000 z ulicy Smolnej 34/14. Chodzę tam od dłuższego czasu, z resztą nie tylko ja tylko moje 2 przyjaciółki również. Ceny, fachowe podejście i kultura osobista jest tam standardem. Zresztą zobacz sobie na ich stronie http://www.medica2000.com.pl ofertę i inne informacje. Pozdrawiam i zdrowia życzę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *