Wynajem biura – na co zwrócić uwagę?

a1

Firmy i osoby fizyczne zainteresowane najmem powierzchni biurowej zazwyczaj nie mają problemu z podażą. Powierzchni biurowych zazwyczaj nie brakuje, niezależnie od miasta. Gorzej jest już jednak z lokalizacją oraz standardem czy wyposażeniem. Nie bez znaczenia jest też umowa najmu i jej treść i warto zwrócić uwagę na jej zawartości i zawrzeć w niej wszelkie konieczne punkty.

Biuro zazwyczaj wynajmuje się na długi okres, dlatego przed wyborem danej lokalizacji i podpisaniem umowy warto dokładnie przeanalizować wszelkie za i przeciw. Po złożeniu podpisu może być ciężko dokonać aneksów zmieniających warunki umowy, a i próby ingerencji w standard biura czy jego wyposażenie mogą być z jednej strony niemożliwe, a z drugiej kosztowne. Szeroką ofertę biur do wynajęcia na Warszawskim Mokotowie można znaleźć na stronie: http://www.biura-mokotow.com/

Lokalizacja biura ważna dla najemcy i klientów

Charakterystyka działalności poszczególnych firm jest różna i dlatego rozmaite są wymagania co do najmowanej powierzchni biurowej. Dla wielu firm na pewno będzie istotna lokalizacja. Tylko niewielki odsetek firm może sobie pozwolić na dowolne umiejscowienie biura. Jednym firmom zależy bardziej na prestiżu miejsca, na przykład biurowca, a dla innych liczyć się będzie usytuowanie blisko ciągów pieszych i komunikacyjnych. Odpowiednia lokalizacja biura ma znaczenie, gdy do biura przybywać będzie wielu klientów i kontrahentów. Wówczas ważna jest i dobra lokalizacja, i odpowiednia prezencja. Niektórym firmom zależy, aby biuro było łatwo dostępne z ulicy, a innym z kolei, aby było w zacisznym miejscu. Firmy, do których często będzie przychodzić korespondencja i przesyłki, powinny zadbać o wynajęcie biura w widocznej i łatwo dostępnej lokalizacji. Lokalizacja ma też znaczenie dla pracowników. Bliska odległość od miejsca zamieszkania oznacza krótszy czas dojazdu do pracy, co wpływa na samopoczucie.

Przestrzeń biurowa istotna dla komfortu pracy

Od lokalizacji biura niemniej ważne jest jego wyposażenie oraz aranżacja. Nowoczesne biuro powinno nie tylko oferować wszelkie niezbędne udogodnienia, ale również dawać najemcy możliwość aranżacjo go według własnych potrzeb. Istotne jest zatem, aby właściciel powierzchni biurowej był elastyczny i nie zastrzegał w umowie ograniczenia takich czynności. Niemniej istotne będą media, w jakie wyposażone jest przestrzeń biurowa. Nowoczesne przestrzenie biurowe powinny być obowiązkowo wyposażone w sieć internetową w standardzie światłowodu oraz inne udogodnienia niezbędne dla obsługi licznego sprzętu elektronicznego, jaki znajduje się na wyposażeniu każdej firmy. Jeśli chodzi o wyposażenie biura, ważna jest nie tylko przestrzeń do pracy, ale również do relaksu i wypoczynku. Powinno się w nim również znajdować miejsce na zjedzenie posiłku czy odpoczynek w czasie przerwy.

Umowa najmu ważnym dokumentem dla obu stron

Nawet gdy biuro spełnia oczekiwania pod względem lokalizacji, standardu czy wyposażenia, należy do kompletu sporządzić dobrą umowę. Przede wszystkim muszą być w niej zawarte i rozstrzygnięte wszelkie kwestie, które mogłyby stać się przedmiotem sporu. Dotyczy to zwłaszcza kwestii finansowych. Należy wyszczególnić, jakie koszty utrzymania budynku pokrywane są przez właściciela z czynszu, a jakie najemca musi uiszczać samodzielnie. W szczególności dotyczy to opłat eksploatacyjnych jak opłaty za media, usługi wykonywane na budynku (monitoring, ochrona, wywóz śmieci, sprzątanie itp.). Z reguły wynajęcie biura wiąże się z potrzebą zapłacenie kaucji lub udostępnienie gwarancji bankowej.

Równie ważna jest kwestia ubezpieczenia budynku. Z reguły właściciel ubezpiecza lokal od zdarzeń losowych oraz strat majątkowych obejmujących sam budynek. Na najemcy zazwyczaj spoczywa ubezpieczenie majtku ruchomego, który stanowi jego własność. Niemniej, wszystkie te aspekty powinny być uwzględnione w umowie, aby nie doszło do różnej interpretacji.

W umowie powinny być zawarte nie tylko obowiązki, ale też prawa najemcy szczególnie dotyczące warunków wypowiedzenia oraz kwestii zmiany wysokości czynszu. Na zmiany w tych kwestiach obie strony powinny zagwarantować odpowiednio długi czas, z jakim zmiany wejdą w życie.

2 komentarze

  1. Ewela pisze:

    Jeśli przedsiębiorca już wynajmie odpowiednie biuro i rozpocznie pracę, nadchodzi taki czas, że trzeba jakoś pozytywnie odpocząć. Nie wystarczy pojechać “do babci na wieś” (niektórzy przez całe swoje życie mają babcię i dziadka :)). Potrzebny jest konstruktywny wypoczynek, a taki możemy znaleźć np. na http://www.comp-geo.pl/. Często sam pomysł jest ważny, aby reszta potoczyła się normalnym rytmem. Nie każdy ma w głowie od razu jakiś dobry pomysł na wyjazd. Dlatego warto skorzystać z pomocy innych.

  2. Evita pisze:

    A może by tak w biurze zainstalować wyciskarkę do soków? Skoro są one dostępne w coraz to większej ilości sklepów, to w biurze powinny być standardem. Ale jaką kupić? Na ten temat można zdobyć informacje np. tu: http://www.solmorska.com.pl/. Wyciskarka do soków to bardzo fajna sprawa, a i pracownicy będą na pewno zadowoleni, a jak wiadomo – zadowolony pracownik, to wydajny pracownik, lepiej pracujący, a przede wszystkich chętniej przychodzący do pracy. I to do tego punktualnie.

Pozostaw odpowiedź Evita Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *