Aranżacja biura XXI wieku – czy jest w niej miejsce na sztukę?

23b46811786aabae576757859b7587bc

Czy we współczesnych aranżacjach biur jest jeszcze miejsce na sztukę? Żyjemy w świecie, gdzie górują przede wszystkim trendy minimalistyczne i raczej wybiera się stonowaną stylistykę, lecz odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Zastanówmy się jak jest naprawdę…

Sztuka architektury

Najpierw warto zwrócić uwagę na współczesne biurowce. Wiele z nich wydaje się sztuką samą w sobie – architekci prześcigają się w pomysłach na szklane, wysokie konstrukcje i sprawiają, że zwyczajny przechodzień potrafi z zachwytem zadzierać głowę. Geometryczne, lecz wcale niebanalne kształty, budują wrażenie siedziby nowoczesnych bogów, pewnego rodzaju współczesny mit Olimpu. Pamiętamy jednak, że nie każde biuro zostało ulokowane w ikonie architektury sztuki, stąd przejdźmy do kolejnego punktu.

Żyjemy w popkulturze

Tak, to prawda. Żyjemy w popkulturze i oznacza to, że sztuka jest modna. Oczywiście nie każda – są pewne rejony sztuki popularnej, które powiela się w miliardach reprodukcji i umieszcza w milionach miejsc na całym świecie. Dlaczego nie miałyby odnaleźć się we współczesnym biurze? Z pewnością mogą zrobić bardzo pozytywne wrażenie na kliencie, ponieważ wydadzą mu się w pewien sposób znajome i jednocześnie wzbudzą to pożądane uczucie obcowania z kulturą. Przykładem artysty, który świetnie pasuje do biura, może być Jack Vettriano. Nowoczesny i stylowy, elegancki i luksusowy. Tradycjonaliści mogą natomiast skorzystać z klasyki, wybierając chociażby najpopularniejsze dzieła impresjonistów.

Czasami można się wyróżnić

Aranżacja biura powinna być przede wszystkim spójna z charakterystyką całej firmy. Tak też należy dobrać sztukę. Przedsiębiorstwa o oryginalnym, bezkompromisowym rysie, mogą sięgnąć po mało popularne, niekiedy nawet kontrowersyjne dzieła. W sztuce współczesnej nietrudno znaleźć odpowiedniego kandydata – i nie chodzi tutaj wyłącznie o dzieła malarskie, ale także o rzeźbę. Ciekawym pomysłem jest indywidualna współpraca z współczesnym artystą, umieszczenie jego twórczości w swoich wnętrzach, stosując kreatywne pojęcie marketingu… Klienci mogą być zaintrygowani i docenić wkład firmy w rozwój życia kulturalnego, w promocję młodego artysty. Inną alternatywą są aukcje charytatywne, gdzie można kupić “sztukę dziecięcą”, obrazki sprzedawane w szczytnych celach.

Najważniejsze zasady aranżacji

Jak widać, sztuka w biurze może sprawdzać się bardzo dobrze – o ile projektując aranżację, będzie przestrzegać się kilku ważnych zasad. O pierwszej z nich już wspomnieliśmy – stylistyka powinna współgrać z działalnością przedsiębiorstwa, podkreślać jego największe atuty. Klienci bardzo szybko wyczuwają fałsz i stają się podejrzliwi. Drugą kwestią jest zachowanie umiaru. Nie ma niczego gorszego od nadmiaru – trzeba uniknąć chaosu, decydować się na jedno, dwa dzieła sztuki, nie zaś oblepiać nimi całe ściany i korytarze. Ta sugestia prowadzi do trzeciego punktu: obrazy i rzeźby muszą być odpowiednio wyeksponowane. Najlepiej na jednolitej, jasnej ścianie, w widocznym z perspektywy całego pomieszczenia miejscu.

Artykuł opracowano wykorzystując materiały pochodzące z serwisu http://ewajezyk.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *