Biuro z poczuciem humoru, czyli dlaczego liderzy powinni dbać o wesołość w pracy?

Laughing business colleagues at a business meeting , two colleagues joining hands in unity

Gustowne poczucie humoru jest kluczem do sukcesu w karierze i pracy zawodowej, jednak wszyscy wciąż mamy tendencję do brania siebie i innych zbyt poważnie. Trzeba też zauważyć, iż są różne rodzaju humoru, który można znaleźć w różnych miejscach pracy – i to zależy niemal całkowicie od kultury, jaka panuje w danej firmie. W miejscach pracy, które zachęcają ludzi do bycia sobą – które są mniej zhierarchizowane i bardziej innowacyjne – ludzie są bardziej otwarci i bardziej się obnoszą ze swoim humorem.

Nawet osoby, które nie zawsze są tak otwarte, dzielą się swoim humorem, gdy znajdą się w bardziej zrelaksowanych środowiskach, w których wykorzystanie humoru staje się drugą naturą, niemalże swoistym stylem każdego pracownika.

Są też miejsca pracy w których można spotkać ludzi bardzo powściągliwych, jeśli chodzi o humor – często dlatego, że chcą być odbierani przez innych bardziej poważnie. Może to jednak spowodować wręcz odwrotny efekt, bo gdy ludzie, którzy traktują siebie zbyt poważnie, są często, ironiczni – a przez to w istocie traktowani mniej poważnie przez ludzi wokół nich.”

Czy poczucie humoru ma wpływ na środowisko pracy?

Pracownicy czują się znacznie lepiej i swobodniej, gdy opowiadają sobie kawały z kolegami niż ze swoimi szefami. Stawiasz czoło wyższemu ryzyku, gdy żartujesz z szefem, ponieważ po prostu nie wiesz, jak może on zinterpretować Twoją niefrasobliwość. Zwykle więc masz w sobie większą powściągliwość, jeśli chodzi o poczucie humoru w towarzystwie kierowników wyższego szczebla, a kawały rodem z http://kawaly.tja.pl/ zostawiasz sobie na mniej oficjalne spotkania.

Inne powody, dla których pracownicy mogą się powstrzymać przed żartowaniem przy szefie to:

• lęk przed obrażeniem kogoś
• strach przed byciem zabawnym

Wielu liderów, zwłaszcza introwertycy, nie wie, jak bezpiecznie zachęcać do tego, by wprowadzić do środowiska pracy więcej humoru i nie są pewni, jak wyrazić to w swoim własnym stylu przywództwa. Wielu z nich po prostu powołuje się na brak czasu i wymieniają to jako kluczowy czynnik tłumiący. Pragnienie bardziej swobodnej i weselszej pracy istnieje, ale oni po prostu nie wiedzą, jak wprowadzić więcej humoru w swoje ciężkie życie zawodowe.

Niezależnie od przyczyny, jeśli Ty lub Twoi współpracownicy jesteście w biurze zbyt powściągliwi i poważni, jako lider zdecydowanie powinieneś popracować nad zwiększeniem poczucia humoru w tym środowisku.

Liczne ankiety sugerują, że humor może być jednym z kluczy do sukcesu. Przykładowo, pewne badanie wykazało, że 91% kadry kierowniczej uważa, że poczucie humoru jest ważne dla uzyskania awansu zawodowego, natomiast 84% uważa, że ludzie z dobrym poczuciem humoru wykonują lepszą pracę. W innym badaniu stwierdzono, że dwie najbardziej pożądane cechy przywódców to solidna etyka pracy i poczucie humoru.

Na poziomie organizacyjnym niektóre organizacje wykorzystują to, co nazywać można przewagą humorystyczną. Liczne, bardzo udane marki wykorzystały humor i pozytywną zabawę, aby pomóc w promowaniu marki, przyciągnięciu i zatrzymaniu przy niej klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *