ABC pracy zdalnej – poznaj skuteczne metody na produktywną pracę w domu

[materiał partnerski]

Pandemia koronawirusa diametralnie odmieniła Twoje życie zawodowe i teraz stale wykonujesz obowiązki służbowe z domu? Praca zdalna ma wiele zalet! Nie musisz wcześnie wstawać i tracić czasu na dojazdy do siedziby firmy. Nie musisz też wybierać typowo biurowego outfitu (chyba, że czeka Cię wideokonferencja) – wystarczy zwykłe, komfortowe ubranie. Jeśli jeszcze do końca nie oswoiłeś tej formy pracy, koniecznie przeczytaj nasz artykuł – dzięki niemu poznasz kilka skutecznych metod na efektywną pracę w domu.

Szybki internet domowy – podstawa efektywności

Potrzebujesz go do płynnej i bezproblemowej pracy z domu. Jeśli masz dzieci w wieku szkolnym, z pewnością dobrze wiesz, że i one potrzebują go, by uczestniczyć w lekcjach online czy kontaktować się ze swoimi kolegami z klasy. Stabilny i szybki internet domowy jest obecnie tym, czego każdy z nas potrzebuje do pracy zdalnej, robienia bezpiecznych zakupów w sieci czy kontaktowania się z bliskimi. W poszukiwaniu najlepszej oferty, zajrzyj np. na stronę https://www.t-mobile.pl/internet-domowy/cat10034.chtml. Znajdziesz tam kilka pakietów internetu do wyboru – zdecyduj, który z nich jest dla Ciebie najodpowiedniejszy, a jednocześnie zaspokoi potrzeby pozostałych domowników. Do wyboru masz m.in. pakiet 100, 200 oraz 300 GB miesięcznie.

Posiadanie stabilnego i szybkiego internetu domowego to dopiero pierwszy (a zarazem najważniejszy!) krok w Twojej domowej walce o efektywną i owocną pracę zdalną. Zawodny i zbyt wolny internet to zdecydowanie Twój wróg nr 1 podczas home office! Nie pozwól, by rozmowa lub wideorozmowa z pracodawcą, współpracownikami czy klientami skończyła się klapą tylko dlatego, że zawiódł Cię internet – a właściwie jego brak.

Praca z domu – ustal grafik zadań

Przynajmniej raz w tygodniu poświęć nieco czasu na rozpisanie swojego tygodniowego grafiku zajęć. Pozwoli Ci to uporządkować wszystkie zadania, które wymagają Twojego zaangażowania. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nad wszystkim panujesz i realizujesz poszczególnie zadania zgodnie z planem. Na etapie rozpisywania tygodniowego planu swoich obowiązków, koniecznie zadbaj również o to, by uwzględnić w nim godziny swojej pracy – ustal więc, o której planujesz zacząć i skończyć swój dzień pracy. I trzymaj się ustalonych ram czasowych.

Praca zdalna – wyskocz z piżamy

Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać błahe, duże znaczenie dla produktywności w pracy ma… strój! Piżamę zamień więc na wygodny, ale zdecydowanie bardziej oficjalny strój – niech to będzie choćby T-shirt i jeansy czy koszula (w sam raz na wideokonferencję). Chodzi o to, by Twój mózg przeszedł z trybu „sen i relaks”, wskoczył na wyższe obroty i wszedł w tryb: „praca”!

Praca zdalna – stwórz domowe biuro

Ogólnokrajowa kwarantanna i konieczność pracy zdalnej nie oznaczają od razu, że musisz zorganizować w swoim domu osobne pomieszczenie do wykonywania swoich obowiązków. Oczywiście najlepiej byłoby mieć swój cichy, komfortowy gabinet, jednak nie zawsze jest to możliwe. Wystarczy natomiast, że uporządkujesz przestrzeń w pokoju, w którym planujesz pracować. Pozbądź się wszystkich rozpraszaczy – czasopism, tabletów czy innych rzeczy niepotrzebnych pod ręką w trakcie najbliższych 8 godzin. Poinformuj także pozostałych domowników, do której godziny jest to Twoje miejsce pracy i prosisz o uszanowanie tego.

Wskazówka: jeśli tylko masz taką możliwość, pracuj przy biurku lub stole. Kanapa czy łóżko mogą niebezpiecznie rozleniwiać. Wbrew pozorom, pozycja siedząca i blat biurka będą skutecznie przypominać Ci o tym, że jesteś w pracy – tyle, że zdalnej.

Efektywna praca w domu – rób przerwy

Siedząc non stop przed ekranem komputera, nietrudno zatracić się w swoich obowiązkach. Warto jednak robić sobie regularne, krótkie przerwy, które pozwolą Ci się zrelaksować i „zresetować” przed kolejnymi zadaniami, które musisz wykonać. Około 5-minutowa przerwa co godzinę to okazja, by zrobić sobie kawę, rozprostować napięte mięśnie czy dać oczom odpocząć od patrzenia na ekran komputera. W trakcie przerwy mogą pojawić się w Twojej głowie także nowe pomysły, które dodatkowo zwiększą produktywność pracy zdalnej.

Home office – stosuj interwały

Praca w interwałach świetnie sprawdza się nie tylko na siłowni czy podczas treningów w plenerze, ale również w trakcie pracy zdalnej! W tym celu możesz wykorzystać dobrze znaną i niezwykle skuteczną technikę „pomodoro”. Jest ona niezwykle pomocna w produktywnej pracy i pozytywnie wpływa na zarządzanie swoim czasem. Polega na tym, że samodzielnie ustalasz czas na pracę w maksymalnym skupieniu. Może to być 20 lub 30 minut (Ty decydujesz). Domyślny schemat „pomodoro” zakłada 25 minut nieprzerwanej pracy, po której następuje 5 minut przerwy. W tym czasie działasz na maksa – skupiasz się i wytężasz umysł, by jak najlepiej wykonać swoją pracę. Dopiero po upływie wskazanego czasu możesz pozwolić sobie na krótką przerwę i zrobienie tego, na co po prostu masz ochotę. Co ciekawe, w sieci znajdziesz m.in. darmowe wtyczki do swojej przeglądarki, które ułatwią Ci stosowanie techniki „pomodoro” podczas pracy zdalnej. To naprawdę działa i znakomicie podnosi produktywność!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *