Coraz częściej pracodawcy poszukują nie tylko wykwalifikowanych pracowników, ale również osób, które posiadają tzw. kompetencje miękkie. Czym właściwie są umiejętności miękkie i jak pomagają w pracy?
Podział kompetencji do pracy
Ogólny podział kompetencji do pracy uwzględnia ich dwa rodzaje: twarde oraz miękkie. Twarde niezbędne są do wykonywania danego zawodu i zawierają w sobie wiedzę na tematy specjalistyczne. Pomagają one wykonywać należycie konkretne obowiązki na danym stanowisku. Z kolei kompetencje miękkie to umiejętności uniwersalne, predestynujące do pracy w każdym zawodzie. Mają charakter społeczny i pomagają przede wszystkim pracować oraz funkcjonować wśród innych ludzi.
Jakie umiejętności to kompetencje miękkie?
Wśród kompetencji miękkich wyróżniamy wszelkie umiejętności osobiste i interpersonalne pomagające w pracy. Wśród nich znaleźć można m.in. samoorganizację, asertywność czy też zdolności perswazyjne. Tego typu kompetencje są pomocne zwłaszcza w przypadku pracy w dużych firmach w ramach obowiązków zespołowych. Niemniej, wiele z tego typu umiejętności sprawdza się również w pracy opartej na samozatrudnieniu. Niezależnie od stanowiska oraz wykonywanej pracy kompetencje miękkie stanowią klucz do sukcesu, gdyż oparte są o potrzebę życia w grupie i pielęgnowanie relacji międzyludzkich.
Zawody, w których przydatne są kompetencje miękkie
Coraz większa liczba pracodawców w ogłoszeniach zamieszczanych na portalach internetowych (np. Pracuj.pl) zgłasza zapotrzebowanie nie tylko na wykwalifikowanych pracowników, lecz także na osoby posiadające kompetencje miękkie. Przydadzą się one szczególnie w zawodach opartych na kontaktach z klientem (pośrednictwo, doradztwo, obsługa), ale również na stanowiskach wyższych. Szczególnie cenne są zdolności przywódcze, a także takie, które można wykorzystać przy łagodzeniu konfliktów wewnątrz firmowych.