Praca w sklepie internetowym w praktyce

Pod koniec roku 2023 w Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Jednym z nich jest sklep z suplementami i kosmetykami z kolagenem Wybieramykolagen.pl, który mam przyjemność współtworzyć. Na bazie doświadczeń z jego prowadzenia przedstawię aspekty pracy na wybranych stanowiskach e-sklepów.

Wybieramykolagen.pl – jeden z 60 000

W 2018 zdecydowałem się otworzyć swój pierwszy sklep internetowy. Przygoda ta trwa do dzisiaj i doprowadziła mnie do posiadania jednego z największych e-sklepów w kategorii kosmetyków i suplementów z kolagen. Mam też przyjemność pracować ze zgranym zespołem, bez którego skala obecnej działalności nie byłaby możliwa.

W tym artykule przedstawię typowe etaty w sklepach internetowych i zdradzę, jak w praktyce wygląda to w Wybieramykolagen.pl. Dodam, że nasz biznes ma wąską specjalizację. Świetnie znamy się na hydratach kolagenowych do skóry twarzy i ciała oraz suplementach z hydrolizatami i liofilizatami kolagenów w postaci kolagenu do picia i w tabletkach. Obecnie poszerzamy asortyment o inne kategorie suplementów i kosmetyków.

Typowe etaty w sklepie internetowym

Sklepy internetowe to coraz popularniejszy sposób prowadzenia sprzedaży. Aby zapewnić płynne funkcjonowanie takiego sklepu, potrzebni są pracownicy na różnych stanowiskach. Poza wymienionymi poniżej można by było wskazać jeszcze inne, takie jak analityk, księgowy czy redaktor. Skupię się tu na tych najbardziej oczywistych.

Zarządzający sklepem internetowym

Zarządzający sklepem internetowym to osoba odpowiedzialna za ogólne funkcjonowanie sklepu. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • planowanie strategii rozwoju sklepu
  • zarządzanie zespołem pracowników
  • dbałość o marketing i promocję sklepu
  • kontakt z klientami
  • współpraca z dostawcami

Zarobki zarządzającego sklepem internetowym są uzależnione od wielkości i skali działalności sklepu. Zazwyczaj wahają się od 5 000 do nawet 20 000 zł brutto.

W naszym wypadku kontakt z klientami mają wyłącznie specjalistki ds. sprzedaży. Jedna z nich przejęła również współprace z dostawcami i obsługą magazynu. Dzięki temu jako właściciel mogę skupiać się na strategii rozwoju sklepu i realizować się w pasji, jaką jest marketing. W międzyczasie rozwijam inne projekty internetowe…

Marketingowiec

Marketingowiec w sklepie internetowym odpowiada za promocję sklepu i jego produktów.

Do jego obowiązków należy m.in.:

  • opracowywanie strategii marketingowej,
  • prowadzenie kampanii reklamowych,
  • tworzenie treści marketingowych,
  • prowadzenie mediów społecznościowych.

Zarobki marketingowca w sklepie internetowym wahają się od 4 000 do 10 000 zł brutto.

Większość działań marketingowych w Wybieramykolagen.pl prowadzę osobiście z racji doświadczenia i zamiłowania. Stawiamy głównie na SEO, choć aktualnie pracujemy nad rozwojem e-mail marketingu, Google ADS oraz reklam w social mediach.

Specjalista ds. sprzedaży

Specjalista ds. sprzedaży w sklepie internetowym odpowiada za obsługę klienta i sprzedaż produktów. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • udzielanie odpowiedzi na pytania klientów,
  • przyjmowanie zamówień,
  • realizacja zamówień,
  • obsługa zwrotów i reklamacji.

Zarobki specjalisty ds. sprzedaży w sklepie internetowym wahają się od 3 000 do 7 000 zł brutto.

W Wybieramykolagen.pl osoby obsługujące sprzedaż w wolnym czasie wspierają rozwój w obszarze treści. Przygotowują opisy produktów, z wykorzystaniem programu Canva modyfikują zdjęcia, a także przygotowują raporty sprzedaży.

Magazynier

Magazynier w sklepie internetowym odpowiada za przyjmowanie, składowanie i wydawanie produktów. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • przyjmowanie dostaw od dostawców,
  • składowanie produktów w magazynie,
  • wydawanie produktów do wysyłki.

Zarobki magazyniera w sklepie internetowym wahają się od 3 000 do 6 000 zł brutto.

My w 2022 roku przenieśliśmy swoje produkty do magazynu zewnętrznego. To była świetna decyzja, bo umożliwiła nam zwolnić zasoby i zwiększyć elastyczność w obsłudze klienta. Wcześniej proces magazynowania, pakowania i wysyłek realizowaliśmy samodzielnie.

Programista

Programista w sklepie internetowym odpowiada za rozwój i utrzymanie oprogramowania sklepu. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • tworzenie nowych funkcjonalności sklepu
  • rozwiązywanie problemów technicznych
  • aktualizacja oprogramowania

Zarobki programisty w sklepie internetowym wahają się od 5 000 do 20 000 zł brutto.

Od początku korzystamy z gotowego sklepu na platformie Shoper. Przez to nie potrzebowaliśmy nigdy programisty na etacie. Zmiany mające ulepszyć nasze pozycje w wyszukiwarce Google oraz podnoszące łatwość użytkowania sklepu, realizujemy z pomocą zespołu zewnętrznego.

Grafik

Grafik w sklepie internetowym odpowiada za tworzenie grafiki i materiałów marketingowych. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • projektowanie logo i logatypów,
  • tworzenie grafiki do stron internetowych,
  • tworzenie materiałów reklamowych.

Zarobki grafika w sklepie internetowym wahają się od 5 000 do 10 000 zł brutto.

U nas grafiki tworzą właściciele procesów. Osobno tworzą je osoby wdrażające nowe produkty do sklepu, autorzy treści czy wreszcie właściciele procesów marketingowych. Z powodzeniem korzystamy już z grafik tworzonych z pomocą AI.

Specjalista ds. AI

Specjalista ds. AI to dość nowa rola w sklepach internetowych i aktualnie zapotrzebowanie rynku e-commerce
Osoba taka odpowiada za:

  • usprawnianie i automatyzację procesów,
  • generowanie treści, grafik, wideo.

Zarobki specjalisty ds. AI wahają się od 6 000 do 20 000 zł brutto.

W Wybieramykolagen.pl kwestie AI realizujemy dwutorowo. Z jednej strony każdy zobligowany jest do poznawania najpopularniejszych platform dostępnych na rynku. Z drugiej zapraszamy do współpracy doświadczonych specjalistów AI, od których zespół może się uczyć.

Dodatkowe umiejętności przydatne w e-sklepach

Oto kilka dodatkowych umiejętności, które mogą być przydatne na poszczególnych stanowiskach w sklepie internetowym:

  • Umiejętności językowe – szczególnie angielski, który jest językiem międzynarodowego biznesu.
  • Umiejętności analityczne – przydatne przy podejmowaniu decyzji biznesowych.
  • Umiejętności interpersonalne – ważne w pracy z klientami i współpracownikami.
  • Umiejętności pracy zespołowej – ważne w pracy w dużej firmie.
  • Lekkie pióro – przygotowywanie opisów produktów i kategorii, treści wiadomości e-mail

Oczywiście, konkretne wymagania stawiane pracownikom na poszczególnych stanowiskach mogą się różnić w zależności od specyfiki sklepu internetowego.

Czy warto szukać pracy w sklepie internetowym?

Zdecydowanie tak!

Rynek e-commerce rośnie z roku na rok. Wraz z nim rośnie liczba sklepów internetowych. W wielu z nich pracę można podjąć zdalnie. Ze względu na fakt iż e-sklepy działają w większość branż i kategorii, można łączyć swoje pasje z pracą. Z pewnością dla przyszłego pracodawcy, który prowadzi sklep z artykułami wędkarskimi, twoja pasja do łowienia ryb będzie dużym atutem.

Biznesy internetowe potrafią szybko się rozwijać, co daje szanse na awans. W naszym sklepie tylko w tym roku liczba osób pracujących wzrosła o 3 osoby.

Nadal mam wrażenie, że ta część mojej działalności gospodarczej jest niewielka. Jednak gdy uświadamiam sobie, że daję pracę blisko 10 osobom, obsługuję kilkadziesiąt tysięcy klientów miesięcznie, a roczne przychody sklepu dawno przekroczyły magiczny milion, myślę, że warto było zacząć.

Sukces ten zawdzięczam głównie ekipie, która współtworzy ze mną projekt, i za to bardzo wszystkim współpracownikom dziękuję.

Powodzenia w przyszłych rekrutacjach
Łukasz Rajzer

Prowadzisz swój sklep internetowy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *