Zatrzymanie Ciężarówki We Włoszech

Za jeden z najistotniejszych transportowych szlaków Europy uważa się północne rejony Włoch. Na przestrzeni ostatnich lat doszło do znacznego zaostrzenia przepisów i włoska policja nie jest już tak optymistycznie nastawiona do kierowców ciężarówek. Może to być spowodowane zarówno wysokim współczynnikiem wypadków drogowych, w których brały udział ciężarówki, jak również dużym natężeniem tranzytowego ruchu, a w końcu niestety zwiększoną ilością łamiących przepisy kierowców. Prawo włoskie różni się od norm i regulacji obowiązujących na terenie Polski. Zaostrzone sankcje często mają związek z wykorzystywaniem prawa przez włoską policję. Często zdarza się, że kary które są wymierzanie przez tamtejsze organy ścigania są bardzo surowe. Samochody ciężarowe mogą być zatrzymane, jak również może to wiązać się z ich zatrzymaniem i nałożeniem wysokich obciążeń finansowych.

Kiedy może dojść do zatrzymania?

Zatrzymanie ciężarówki we Włoszech ma na ogół dwa powody.

Sankcja bezpośrednia

wynika z określonego przepisu prawnego, najczęściej jest to art. 46, włoskiej ustawy 298/74, który odnosi się do usiłowania przewozu towarów bez stosowanego międzynarodowego zezwolenia, lub gdy doszło do nadużycia takiego zezwolenia. Policja bardzo dokładnie sprawdza potrzebne formalności, więc warto zadbać o to, aby mieć komplet dokumentów. W przypadku braku stosownego listu CMR (rodzaj przewozowego dokumentu) prawo nakłada na kierowcę obowiązek zapłacenia kary w wysokości nawet 5 tys. euro, a ciężarówka zostanie umieszczona na okres trzech miesięcy na depozytowym parkingu.

Sankcja pośrednia

Mamy do czynienia z nią w przypadku gdy organy ścigania nie są w stanie wyegzekwować z różnych przyczyn np. kierowca nie ma możliwości zapłacenia mandatu wysokiej kwoty, wówczas dochodzi do zatrzymania samochodu ciężarowego. Swoje zastosowanie znajduje tutaj art 207, według którego kierowcy ciężarówek, które są zarejestrowane m.in. na terenie Polski, zobowiązani są do zapłaty natychmiastowej. Jeżeli tego nie zrobią, samochód zostanie odholowany na określony przez służby, parking depozytowy.

ciężarówka

Zatrzymany pojazd. I co teraz?

Pierwszym obowiązkiem po zatrzymaniu do kontroli ciężarówki jest obowiązek pokrycia kosztów holowania na parking przez, nawet jeśli samochód jest sprawny. Kolejny nieuchronny koszt to kwota opłacenia przechowywania tego samochodu na parkingu depozytowym. Można jednak obniżyć ten koszt, wnioskując o tańsze miejsce parkingowe, lub miejsce u znajomej firmy. Jeśli kierowca ciężarówki ma w kabinie osobiste rzeczy, dobrze byłoby, aby zabrał je jak najszybciej ponieważ w chwili zamknięcia samochodu, to policja decyduje o ich dostępie, zdarza się, że go odmawia.  Odnośnie ładunku, znajdującego się w środku, nie podlega on zatrzymaniu, dlatego też istnieje możliwość jego przeładunku do ciężarówki, która spełnia określone normy.

Jakie mam wyjście?

Przyjęcie mandatu a także jego opłacenie, oznacza przyznanie się do winy i w zasadzie nie ma już wówczas żadnej szansy na odwołanie do instancji wyższej. Są dwie możliwości zachowania w takiej sytuacji. Pierwsza to przyjęcie i opłacenie mandatu u policjanta, zgadzając się na unieruchomienie samochodu na 3 miesiące (prefektura może zmienić tą karę i wprowadzić zakaz wjazdu tym pojazdem na teren Włoch przez np. 3 miesiące, ale wtedy zwalnia samochód, który zostaje odebrany przez kierowcę, który był kontrolowany. Warto pamiętać, że zakaz wjazdu obowiązuje tylko tego kierowcę. Czas trwania takiej procedury to tydzień. Od decyzji można również się odwołać. Jak to wygląda?

Czy kierowca może złożyć odwołanie?

W tym przypadku mandat trzeba przyjąć, jednak dokonując wpłaty koniecznie należy  uwzględnić tytuł wpłaty jako kaucja, a ciężarówka nadal zostaje na określonym parkingu przez 3 miesiące. Odwołanie składa się do Prefekta bądź Sędziego Pokoju (do 60 dni), nie później niż 90 dni od daty zajścia lub otrzymania protokołu. Odwołanie musi być przygotowane w języku włoskim. Warto w takiej sytuacji zwrócić się o pomoc do polskiego adwokata we Włoszech, który przeprowadzić kierowcę przez całą machinę włoskiego wymiaru sprawiedliwości, sporządzi stosowne dokumenty, jak również wyjaśni wszystko w sposób zrozumiały. Nie znając dobrze systemu prawnego we Włoszech i języka włoskiego, nie rekomenduje się samodzielnego rozwiązywania takich kwestii. Do 120 dni prefekt rozpatruje naszą sprawę i wówczas może poprosić on o zeznania. Może zdarzyć się tak, że nałoży jeszcze bardziej surową karę, wówczas warto odwołać się do Sędziego Pokoju (do 30 dni), który wszczyna procedurę sądową, po której wydaje wyrok. Od tego wyroku także przysługuje odwołanie (sąd cywilny). Jeżeli przewoźnik otrzyma korzystny wyrok, kaucja zostanie zwrócona i rozpoczyna się procedura odbioru pojazdu i jeśli został zatrzymany to również dowodu rejestracyjnego. Po tym procesie pojazd może wrócić do Polski.

Podsumowanie

Wjeżdżając na teren Włoch, warto pamiętać o stosownych dokumentach i normach, jakie należy należy spełniać. Koszty pokrycia mandatu, kosztów holowania i korzystania z depozytowego parkingu są bardzo wysokie, a kierowcy bardzo często nie zdają sobie z tego sprawy. Kierowcy muszą również pamiętać o opóźnieniach w dostawie, jakie generuje uziemienie pojazdu, jak również o tym, że samochód wówczas nie przewozi żadnych towarów i tym samym nie zarabia.  Kiedy więc dojdzie do takiego zdarzenia, warto udać się do prawnika, który udzieli nam pomocy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *