Ciekawy pomysł na biznes

be-your-own-boss

Wiele osób, mając problem ze znalezieniem satysfakcjonującej i dobrze płatnej pracy, decyduje się na samozatrudnienie, w ten sposób mając szansę na wykorzystanie swoich talentów oraz umiejętności, czasami nie pokrywających się z potrzebami pracodawców.

Jednak sama wola rozpoczęcia działalności gospodarczej to nie wszystko, niezbędny jest jeszcze dobry pomysł na biznes, bez którego nie zarobimy żadnych pieniędzy. „Dobry” pojawia się w zdaniu nie przez przypadek – jeżeli wyboru profilu działalności nie przemyślimy dostatecznie starannie sen może zakończyć się bardzo bolesnym (szczególnie ekonomicznie…) przebudzeniem. Jednak pod pojęciem „pomysł” nie kryje się konkretny produkt, czy usługa, ale sposób ich „zaserwowania” potencjalnemu klientowi w tak, aby zdecydował się na skorzystanie właśnie z Naszej oferty.

Aby uzyskać przewagę nad potencjalnymi konkurentami oferowane produkty lub usługi muszą się wyróżniać na tle swoich analogów. Osiągnięcie takiego stanu rzeczy możliwe jest na wiele sposobów, uzależnionych głównie od potencjału jakim dysponujemy (zarówno finansowego, jak i z zakresu know-how). Najbardziej oczywistą z dróg „ukonkurencyjniania” własnej oferty jest jej doskonalenie od strony technicznej, przejawiające się przede wszystkim dbałością o systematyczne podnoszenie jakości (w przypadku usług wygląda nieco inaczej, ale w gruncie rzeczy odnosi się do tego samego – budowania wizerunku marki jako solidnego, wiarygodnego partnera na którym można polegać w każdej sytuacji). Ludzie lubią otrzymywać produkty starannie dopracowane, trwałe, wykonane z materiałów najwyższej jakości.

Innym z pomysłów na wyróżnianie się na tle konkurentów jest rozwijanie swojego produktu poprzez nadawanie mu coraz bardziej wyszukanej formy lub cech nie spotykanych w podobnych produktach konkurencji, co jest równie ważne jak gwarantowanie odpowiedniego poziomu jakości. Żyjemy w świecie przesyconym nowinkami technicznymi, dlatego przykładanie należytej uwagi do dbałości o rozwój funkcjonalny oferowanych urządzeń, czy przedmiotów i/lub nadawanie im specyficznych właściwości (szczególnie w zakresie możliwości personalizacji, od strony praktycznej oraz estetycznej) jest wyznacznikiem każdej liczącej się marki, bez względu na jej wielkość.

Ostatnim z najbardziej rozpowszechnionych sposobów jest konkurowanie ceną, jednak w warunkach gospodarek wolnorynkowych państw rozwiniętych coraz częściej odchodzi się od tego modelu – konkurowanie ceną (o ile w parze z nim nie idzie utrzymanie wysokiej jakości) jest strategią niezbyt perspektywiczną, na ogół uniemożliwiającą szybki rozwój przedsiębiorstwa, a dodatkowo w globalizującym się świecie próba konkurowania wyłącznie ceną z produktami państw rozwijających się jest z góry skazana na porażkę.

Jednak opracowywanie coraz doskonalszy produktów, redukowanie ich ceny lub wzbogacanie o cechy nie spotykane u konkurencji nie jest jedynym sposobem na zaistnienie na rynku i odniesienie finansowego sukcesu w wybranej branży. Pamiętaj, że nie jest ważne co stanowi przedmiot Twojego biznesu – ubrania myśliwskie, sprzęt komputerowy, organizowanie przyjęć, czy akcesoria do pielęgnacji zwierząt – najważniejszy jest pomysł na sprzedanie swojego produktu. Jeżeli jesteś kreatywny i potrafisz wyjść poza utarte schematy możesz podbić nawet najbardziej „konserwatywny” segment rynku, odnosząc spektakularny sukces. Dlatego ciekawą alternatywą dla poszukiwania coraz bardziej innowacyjnych pomysłów na rozpoczęcie działalności jest poświęcenie czasu na zastanowienie się nad możliwością dopracowania już istniejących. Po co wyważać otwarte drzwi?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *