Każdy działający zakład pracy jest zobowiązany do spełniania wszystkich warunków właściwego bezpieczeństwa i higieny. W przeciwnym razie należy spodziewać się upomnienia, grzywny, a nawet kary pozbawienia wolności. BHP jest niezwykle szerokim zbiorem zasad, jednak dokładnie informuje pracodawców o tym, jakiego rodzaju obowiązki spoczywają na nich, w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy. W pierwszej kolejności można np. zakupić odzież ochronną.
Jakie zasady dokładnie obowiązują w tym zakresie?
Zapewnianie pracownikom odzieży ochronnej jest wymogiem, którego pracodawca musi bezwzględnie przestrzegać.
Kodeks pracy nie podaje dokładnych nazw zawodów i stanowisk korzystających z tego rodzaju ubrania. Po stronie zatrudniającego stoi więc dokładne określenie tego, którzy pracownicy kwalifikują się do przydzielenia im odzieży ochronnej. Należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki dotyczące specyfiki i miejsca pracy, czyli m.in. szkodliwość panujących tam warunków dla ludzkiego zdrowia, sposób działania urządzeń technologicznych oraz wymagania sanitarne. Zaopatrywanie w specjalną odzież i obuwie ma również miejsce wtedy, gdy ubrania własne pracownika mogą ulec zabrudzeniu lub całkowitemu zniszczeniu.
Czy w związku z tym pracownicy muszą ponosić koszty?
W przypadku odzieży ochronnej, która zapewnia bezpieczeństwo i zabezpiecza przed różnymi szkodliwymi substancjami, niezbędne jest zakupienie jej przez osobę zatrudniającą, ponoszącą całkowite wydatki. Pracownik nie ma prawa odmówić korzystania z niej w trakcie wykonywania swoich obowiązków.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w kontekście odzieży roboczej. Jej zadaniem jest ochrona prywatnych ubrań pracownika przed użytkowanymi brudzącymi środkami lub możliwością ich przetarcia czy rozerwania. Zatrudniony może więc samodzielnie zaopatrzyć się w ten rodzaj odzieży, o ile pracodawca wyrazi na to zgodę, a zakupione ciuchy i buty będą spełniać wymagania BHP. Pieniądze wydane na ich zakup zostaną zwrócone przez przełożonego. W tym celu należy dostarczyć paragon lub inny dowód zakupu.
Warto zaznaczyć, że zakupione ubranie ochronne jest w całości własnością przełożonego. Zwolniony lub samodzielnie odchodzący pracownik, w chwili opuszczania firmy, musi zwrócić użytkowane ciuchy i obuwie. Ponadto istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od nabytej odzieży. Należy jednak wykazać, iż będzie ona wykorzystywana wyłącznie w celach służbowych.
W jaki sposób należy dbać o odzież?
Zakres obowiązków osoby zatrudniającej obejmuje również zapewnienie czystości i konserwacji odzieży ochronnej. Nie musi jednak osobiście się tym zajmować. Istnieje możliwość opłacenia i powierzenia tej czynności swojemu pracownikowi, o ile ubrania nie zostały skażone materiałami chemicznymi lub promieniotwórczymi. W takiej sytuacji należy samodzielnie dostarczyć je do pralni bądź skontaktować się w sprawie ich odbioru i przetransportowania.
Jeżeli mamy do czynienia wyłącznie z zanieczyszczoną odzieżą, powinniśmy regularnie oddawać ją do profesjonalnego czyszczenia, aby zapewnić komfort pracy osobom przez nas zatrudnionym. Z kolei proces odkażania ubrań stosowany jest rzadziej i odnosi się wyłącznie do tych zakładów, w których obcuje się z niebezpiecznymi substancjami.
Artykuł opracowano wspólnie z serwisem oferującym profesjonalne ubrania bhp dla firm.
Zacząć to trzeba… od szkoleń wstępnych. jak sama nazwa wskazuje, są to szkolenia podstawowe, bez których pracownik nie powinien rozpocząć swojej pracy. Następnie mamy szkolenia stanowiskowe, a potem dopiero dostajemy odzież roboczą.
a co jeśli na szkoleniu wstępnym dostaniemy odzież roboczą? 🙂 na różnych stanowiskach praca wygląda inaczej, my w firmie dostaliśmy całą odzież ochronną przy wejściu na szkolenia 🙂