Jak dbać o BHP w zakładzie pracy? Zacznij od odzieży ochronnej

workwear-1

Każdy działający zakład pracy jest zobowiązany do spełniania wszystkich warunków właściwego bezpieczeństwa i higieny. W przeciwnym razie należy spodziewać się upomnienia, grzywny, a nawet kary pozbawienia wolności. BHP jest niezwykle szerokim zbiorem zasad, jednak dokładnie informuje pracodawców o tym, jakiego rodzaju obowiązki spoczywają na nich, w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy. W pierwszej kolejności można np. zakupić odzież ochronną.

Jakie zasady dokładnie obowiązują w tym zakresie?

Zapewnianie pracownikom odzieży ochronnej jest wymogiem, którego pracodawca musi bezwzględnie przestrzegać.

Kodeks pracy nie podaje dokładnych nazw zawodów i stanowisk korzystających z tego rodzaju ubrania. Po stronie zatrudniającego stoi więc dokładne określenie tego, którzy pracownicy kwalifikują się do przydzielenia im odzieży ochronnej. Należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki dotyczące specyfiki i miejsca pracy, czyli m.in. szkodliwość panujących tam warunków dla ludzkiego zdrowia, sposób działania urządzeń technologicznych oraz wymagania sanitarne. Zaopatrywanie w specjalną odzież i obuwie ma również miejsce wtedy, gdy ubrania własne pracownika mogą ulec zabrudzeniu lub całkowitemu zniszczeniu.

Czy w związku z tym pracownicy muszą ponosić koszty?

odzież roboczaW przypadku odzieży ochronnej, która zapewnia bezpieczeństwo i zabezpiecza przed różnymi szkodliwymi substancjami, niezbędne jest zakupienie jej przez osobę zatrudniającą, ponoszącą całkowite wydatki. Pracownik nie ma prawa odmówić korzystania z niej w trakcie wykonywania swoich obowiązków.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w kontekście odzieży roboczej. Jej zadaniem jest ochrona prywatnych ubrań pracownika przed użytkowanymi brudzącymi środkami lub możliwością ich przetarcia czy rozerwania. Zatrudniony może więc samodzielnie zaopatrzyć się w ten rodzaj odzieży, o ile pracodawca wyrazi na to zgodę, a zakupione ciuchy i buty będą spełniać wymagania BHP. Pieniądze wydane na ich zakup zostaną zwrócone przez przełożonego. W tym celu należy dostarczyć paragon lub inny dowód zakupu.

Warto zaznaczyć, że zakupione ubranie ochronne jest w całości własnością przełożonego. Zwolniony lub samodzielnie odchodzący pracownik, w chwili opuszczania firmy, musi zwrócić użytkowane ciuchy i obuwie. Ponadto istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od nabytej odzieży. Należy jednak wykazać, iż będzie ona wykorzystywana wyłącznie w celach służbowych.

W jaki sposób należy dbać o odzież?

Zakres obowiązków osoby zatrudniającej obejmuje również zapewnienie czystości i konserwacji odzieży ochronnej. Nie musi jednak osobiście się tym zajmować. Istnieje możliwość opłacenia i powierzenia tej czynności swojemu pracownikowi, o ile ubrania nie zostały skażone materiałami chemicznymi lub promieniotwórczymi. W takiej sytuacji należy samodzielnie dostarczyć je do pralni bądź skontaktować się w sprawie ich odbioru i przetransportowania.

Jeżeli mamy do czynienia wyłącznie z zanieczyszczoną odzieżą, powinniśmy regularnie oddawać ją do profesjonalnego czyszczenia, aby zapewnić komfort pracy osobom przez nas zatrudnionym. Z kolei proces odkażania ubrań stosowany jest rzadziej i odnosi się wyłącznie do tych zakładów, w których obcuje się z niebezpiecznymi substancjami.

Artykuł opracowano wspólnie z serwisem oferującym profesjonalne ubrania bhp dla firm. 

2 komentarze

  1. Krystian pisze:

    Zacząć to trzeba… od szkoleń wstępnych. jak sama nazwa wskazuje, są to szkolenia podstawowe, bez których pracownik nie powinien rozpocząć swojej pracy. Następnie mamy szkolenia stanowiskowe, a potem dopiero dostajemy odzież roboczą.

    • Maria pisze:

      a co jeśli na szkoleniu wstępnym dostaniemy odzież roboczą? 🙂 na różnych stanowiskach praca wygląda inaczej, my w firmie dostaliśmy całą odzież ochronną przy wejściu na szkolenia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *