E-commerce to jedna z najbardziej dynamicznych i najszybciej rosnących branż w Polsce. Nieustanny rozwój technologii i coraz większy jej udział w handlu detalicznym sprawia, że jest ona także uważana za jedną z najbardziej perspektywicznych, jeśli chodzi o rynek pracy w najbliższych latach.
Kto ma szansę zaistnieć w e-handlu?
Poszukiwani są przede wszystkim specjaliści z zakresu IT, zwłaszcza web developerzy i programiści. Bez nich trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie dobrze prosperującej firmy opartej na technologii internetowej. Kolejną poszukiwaną grupą są handlowcy i operatorzy help desków. Ceniona jest przede wszystkim umiejętność w zarządzaniu sprzedażą oraz efektywną obsługą klienta. Należy pamiętać, że e-commerce to nie tylko sklepy internetowe, lecz również cała rzesza podmiotów je wspomagających – m.in. agencje marketingowe, porównywarki cenowe i portale kuponowe. Wobec dużej konkurencji na rynku, podmioty e-commerce nie mogą także obejść się bez wsparcia marketingowego – stąd liczne oferty dla marketerów i specjalistów ds. reklamy.
Zapotrzebowanie jest tak duże, że nawet osoby nieposiadające twardych kompetencji (takich jak umiejętność programowania czy obróbki graficznej), czy też doświadczenia, są w stanie znaleźć swoje miejsce na tym niezwykle ciekawym rynku. „Obsługa strony internetowej pochłania wiele czasu i nie byłaby możliwa bez wsparcia przez sztab stażystów i freelancerów. Liczy się przede wszystkim zaangażowanie i umiejętność szybkiego uczenia się”. – mówi Particia Fish, HR manager firmy Pana Cotta Voucher Group, właściciela portalu Kupon.pl. Staż w branży umożliwia nie tylko zdobycie niezbędnej wiedzy praktycznej, lecz również poszerzenie własnych umiejętności i wzbogacenie swojego CV. Praca freelancerska dotyczy głównie copywrighterów oraz tłumaczy. Najlepsi, cechujący się lekkim piórem lub znajomością języków, mogą liczyć na stałe zlecenia i relatywnie wysokie zarobki.
Gdzie szukać ofert pracy?
99,9% ofert z zakresu e-commerce publikowana jest w ich naturalnym środowisku, czyli w internecie. Oprócz popularnych serwisów ogłoszeniowych warto jest także zajrzeć na strony poszczególnych sklepów i portali. Większość z nich zawiera informacje o ewentualnych ofertach pracy wraz z niezbędnymi informacjami podatkowymi. Coraz popularniejsze staje się również rekrutowanie pracowników za pomocą social mediów, głównie LinedIn oraz Facebook.