Klimatyzacja w miejscu pracy – fakty i mity

ctiln_hxgaatge0

– Mam już dość tego upału – słychać niejednokrotnie w wielu pomieszczeniach biurowych, w których pracodawca nie zadbał o to, by pracownicy mieli klimatyzację. Nic więc dziwnego, że aż nazbyt często w takich pomieszczeniach woń perfum, czy też wody po goleniu miesza się z potem, a kobietom wręcz spływa po twarzy ich makijaż, który tak starannie robiły przed wyjściem do pracy. Ten artykuł chcę poświęcić tematowi klimatyzacji w miejscu pracy i przedstawić fakty oraz mity, które wiążą się z jej posiadaniem.

Czy w miejscach pracy potrzebna jest klimatyzacja?

Zdecydowanie tak, gdyż po pierwsze nowe przepisy prawa pracy mówią o tym, iż w trakcie letnich upałów pracodawca winien jest zapewnić swoim pracownikom właśnie taki luksus jakim jest klimatyzacja, a po drugie zwiększa to komfort naszego miejsca pracy: pracuje nam się lżej i klienci również czują się w takich warunkach znacznie lepiej, niż w dusznym pokoju, gdzie nie ma dosłownie czym oddychać.

Czy od klimatyzacji możemy złapać przeziębienie?

Otóż niestety tak, ale dzieje się to wówczas tylko wtedy, gdy temperatura jaka jest ustawiona w działaniu klimatyzacji, nie jest odpowiednia w stosunku do tej, która jest akurat na zewnątrz. W przepisach mówi się o tym, iż w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 st. C, a tam gdzie pracownicy wykonują pracę fizyczną nie może ona spaść poniżej 14 st. C. Należy też pamiętać o regularnej wymianie filtrów, gdzie swój raj do namnażania mają grzyby i pleśnie. Klimatyzacja też musi być, co jakiś czas wyłączana, by naturalnie przewietrzyć pomieszczenie. Wiadomym jest też fakt, iż klimatyzacja powoduje wysuszanie powietrza, więc należy też pamiętać o odpowiedniej wilgotności. Jeżeli powyższe warunki zostaną spełnione, unikniemy zachorowań.

Czy wydajność pracownika, który pracuje w pomieszczeniu, w którym znajduje się klimatyzacja, jest lepsza?

Oczywiście, że tak. Który pracownik chciałby w upale przerywać na okrągło swoją pracę, by wachlować się kartkami papieru, czy też w toalecie obmywać swoją twarz zimną wodą, bo w jego biurze jest tak gorąco, niczym w piekle? Chyba żaden. Ludzie lubią pracę w komfortowych warunkach, gdzie mogą się na niej skupić i tym samym wzrasta jakość tejże pracy oraz wydajność takiego pracownika.

Czy osoby z alergią nie mogą pracować w pomieszczeniach, gdzie jest klimatyzacja?

Jak najbardziej mogą. Jak już zostało wspomniane powyżej, klimatyzacje są wyposażone w odpowiednie filtry, które zatrzymują grzyby pleśnie, kurz, roztocza itp. Jeżeli filtry te są odpowiednio często wymieniane, żaden alergik nie powinien się skarżyć na jakiekolwiek dolegliwości.

Czy klimatyzacja dostarcza tylko chłodnego powietrza?

Nie. To jakie powietrze daje nam klimatyzacja w pomieszczeniu, zależy tylko i wyłącznie od temperatury na jaką jest ona ustawiona. Jeżeli na przykład w okresie zimowym jest nam zbyt chłodno, zawsze możemy ustawić sobie klimatyzację na wyższą temperaturę tak, by dawała ona cieplejsze powietrze. Czy klimatyzacja może zniszczyć urządzenia znajdujące się w biurze? Oczywiście, że nie. W upalne dni jest wręcz bezcenna, bo je chłodzi.

Takie są fakty i mity o klimatyzacji w miejscu pracy. Osobiście uważam, iż jest ona doskonałym wynalazkiem, który poprawia komfort pracy. A Wy jak myślicie?

Autorem artykułu jest firma Klimanet zajmujący się kompleksową obsługą klimatyzacji w Twoim domu i firmie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *