Komunikacja niewerbalna – jak duży wpływ ma na finalizowanie biznesowych transakcji?

5-keys-great-nonverbal-communication

Komunikacja niewerbalna wbrew pozorom ma ogromny wpływ na finalizowanie transakcji biznesowych. Badania dowodzą, że mowa ciała w znacznie większy sposób wpływa na całą rozmowa, niż słowa. Ludzie częściej obserwują zachowanie człowieka, a jego słów słuchają dodatkowo. Jeżeli jego postawa nie łączy się z tym co mówi, to staje się on niewiarygodny w oczach klienta. Dlatego też warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii, jeśli chodzi o komunikację werbalną w biznesie.

Kontakt wzrokowy

Psychologia wskazuje, że podstawą w w komunikacji werbalnej jest kontakt wzrokowy. Jeżeli unika się spojrzenia rozmówcy, to może być to odebrane, jako lekceważenie, strach, brak skupienia. Nie jest dobrze również cały czas się wpatrywać w taką osobę a już na pewno mierzyć ją od stóp do głów. Najlepszym sposobem jest patrzenie się w trójkąt pomiędzy oczyma, nosem i ustami. Takie gesty są odbierane najbardziej pozytywnie.

Mimika twarzy

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo mimika twarzy może zdradzić, co się myśli na dany temat. Warto się uśmiechać, ale nie na siłę. Jeżeli sytuacja nie jest na tyle swobodna aby się uśmiechać, to nie warto tego robić. Wtedy wiadomym będzie, że uśmiech jest albo wymuszony, albo jest oznaką lekceważenia. Powinno się cały czas słuchać klienta i sprawiać wrażenie skupionego. Jest to oznaką szacunku do danej osoby.

Uścisk dłoni

Zarówno zbyt lekki uścisk dłoni, jak i zbyt mocny może wpływać niekorzystnie na kontakty biznesowe. Uścisk ten powinien być na tyle mocny, aby pokazać siłę i pewność siebie, ale przy tym nie zbyt mocny, ponieważ wtedy jest oznaką dominacji. Jak wiadomo, nikt nie lubi czuć się zdominowany przez drugą osobę. Uścisk dłoni powinien być dopasowany do uścisku drugiej osoby i być oznaką tego, że jest się z nią równym.

Postawa ciała

Postawa ciała powinna być wyprostowana, co sprawia wrażenie pewności siebie. Jeżeli ktoś stoi w lekkim rozkroku a przy tym jest wyprostowany to jest to oznaką zdecydowania i pewności siebie. Należy w tym przypadku unikać trzymania łokci blisko siebie i zgarbionej postawy. Przekazuje ona wtedy rozmówcy wiadomość, że to on ma władze.

Ubiór

Według psychologów, bardzo ważny w komunikacji niewerbalnej jest również ubiór. Osoba prowadząca interesy powinna być ubrana elegancko, ponieważ wtedy nie tylko jest to oznaką szacunku ale również wyprasowana koszula, dobrze dopasowana spódnica mówi o tym, że osoba taka jest konkretna, zorganizowana, ma poukładane życie. Niestosowny ubiór świadczy o braku szacunku do klienta, braku zorganizowania. Ponadto klient wtedy nie jest w stanie skupić się do końca na rozmowie, ponieważ jest skupiony na danym ubiorze.

Podsumowując można powiedzieć, że mowa niewerbalna ma ogromne znaczenie w kontaktach biznesowych. Poprzez różne gesty, mimikę ciała można zdradzić swoje myśli. Dlatego też bardzo ważne jest to, aby to co się mówi było dopasowane do tego jak się zachowuje. Osoba zgarbiona, przestraszona w kontaktach biznesowych nie przekona do siebie nikogo. Często dlatego też biznesmeni chodzą na szkolenia z mowy niewerbalnej, aby nauczyć się ją kontrolować.

Tekst przygotowany przy współpracy http://czlowiek.info

1 Komentarz

  1. Adrian pisze:

    Jak sobie poradzić z osobami w bliskim otoczeniu, które wpływają na nas negatywnie i mają bardzo toksyczne zachowania? Taki toksyczny człowiek kompletnie nie rozumie, gdy próbuje się mu coś wytłumaczyć. Z drugiej jednak strony, jest to bliska rodzina, nie ma więc możliwości całkowitego odcięcia się od niej. Macie jakieś swoje sprawdzone metody na postępowanie z takimi ludźmi? Czy można się na nich w jakiś sposób uodpornić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *