Na czym polega praca w reklamie?

“Reklama to próba oddzielenia człowieka od jego pieniędzy” – John Boynton Priestley.

Praca w reklamie zawsze byłą kojarzona z prestiżem i bardzo dobrymi zarobkami. Mistrzowie w tej dziedzinie świetnie sobie radzą z taką próbą oddzielenia człowieka od jego pieniędzy, a potencjalny nabywca wcale nie zastanawia się, czy dany produkt jest mu potrzebny, czy nie. I na tym polega reklama. Aby coś sprzedać, trzeba umieć zachęcić, a najlepiej przekonać, że bez np. nowego żelazka, (pomimo tego, że ma się ich w domu kilka) klient zupełnie sobie nie poradzi z rzeczywistością dnia codziennego. Sama mam trzy żelazka, których w ogóle nie używam, ponieważ dzisiejsze ubrania rzadko wymagają prasowania. Poza tym nie lubię prasować. Ale żelazka mam. I „tu jest pies pogrzebany” – jak mówi przysłowie. Przekonać kogoś do zakupu niepotrzebnej rzeczy, to wyjątkowa sztuka. No, chyba, że trafi się na zakupocholika. Ale takich ludzi jest raczej mniej i gdyby od nich zależał byt speców od reklamy, to ci ostatni już dawno jedliby lebiodę. Sztuką jest sprzedanie rzeczy, której nikt nie potrzebuje. A jeszcze jak ta rzecz, to zwykły bubel – to już mistrzostwo świata po prostu.

Reklamy

Nie od dziś wiadomo, że człowiek najpierw posługuje się wzrokiem, potem rozumem. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami i na tym bazuje branża reklamowa. Pracując w reklamie musimy wykazać się dużą energią, czasem zbyt dużą jak na przeciętnego człowieka. Praca pod presją czasu, nie ma swoich określonych godzin. To nie jest praca „od siódmej, do piętnastej”. Wychodząc z domu rano nie wiemy, kiedy wrócimy. Może następnego dnia, może jeszcze później. Zlecenie, które dostała nasza agencja reklamowa musi być wykonane przed terminem i nie może tu być żadnego „poślizgu”. Nie ma kompromisów. Człowiek w takiej pracy niejako zachowuje się jak koń, który ma klapki na oczach. Jestem głodny? Nie mam czasu. Dziecko siedzi przed szkołą czekając na mnie? Jeszcze mam czas, aby je odebrać.

Zresztą, jakie dziecko? Oczywiście, posłużyłam się tutaj skrajnościami, ale nie są one takie obce pracownikom reklamy, jakby się wydawało. Aby zostać pracownikiem reklamy, trzeba wykazać się umiejętnością zareklamowania samego siebie. Jeśli ktoś tego nie umie, nie poradzi sobie także z tą pracą. Pracowitość, inicjatywa, ciekawość, otwartość na pomysły innych (choćby najbardziej skrajne), to podstawowe cechy takiego pracownika. Lenistwo, czy tumiwisizm nie zda tutaj egzaminu. Nawet na najwyższych szczeblach reklamowych. Dyrektor agencji reklamowej z wrodzonym tumiwisizmem? To tak, jak marynarz z chorobą morską. Nie do pogodzenia w zawodzie.

Na czym więc polega praca w reklamie?

Ktoś, kto zada takie pytanie w szerszym gronie, nie może spodziewać się jednoznacznej odpowiedzi nawet, jak w tym gronie przebywa kilku speców w tej dziedzinie. Podejrzewam, że w odpowiedzi na ustach tych speców pojawi się tajemniczy uśmiech, a reszta odpowie: „Wiesz, jaką kasę trzepią ci od reklamy”? Dalej, to tylko przekrzykiwanie się w kwotach tych bardziej realnych i mniej realnych. A spece będą milczeć. Wiedzą, że potencjalny nabywca staje się coraz bardziej nieczuły na reklamę, a ich praca jest coraz bardziej trudniejsza. Praca w reklamie to jak wyścig zbrojeń. Spece od reklamy wyciągają coraz „większe działa”, a klienci mają coraz „ciemniejsze okulary”. Dotrzeć do potencjalnego konsumenta można więc, używając nie tylko wzroku.

Także zapachu, ale też i słowa. W słowie pisanym Internet jest najlepszy. Wchodząc na różne fora, można skutecznie się reklamować poprzez wpisywanie pozytywnych komentarzy, polecanie sobie towaru itp. I tutaj firmy reklamowe zatrudniają ludzi, zajmujących się pisaniem, zlecając im śledzenie taki for internetowych, oraz odpowiednie reagowanie na zamieszczone tam komentarze. W dobie światowej globalizacji, to właśnie Internet może być narzędziem do pracy dla speców od reklam, ponieważ potencjalny klient woli przeglądać reklamy w Internecie, niż w telewizji z tej prostej przyczyny, iż w Internecie ma większą kontrolę nad wyświetlanymi reklamami. W telewizji, co najwyżej może zmienić kanał.

Autorem artykułu jest Małgorzata Słoma z firmy comweb.com.pl czyli pozycjonowanie stron i reklama internetowa od podstaw. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *