Prowadzenie księgowości w firmie – na co warto uważać?

Zakładając firmę, każdy przedsiębiorca musi zastanowić się, w jaki sposób będzie prowadził swoją księgowość. Do wyboru ma trzy opcje: zatrudnienie księgowego, skorzystanie z oferty biura rachunkowego lub zadbanie o księgowość na własną rękę. Na co warto uważać, kiedy przedsiębiorca zdecyduje się na samodzielną księgowość?

Samodzielna księgowość – o czym trzeba pamiętać?

Samodzielne prowadzenie księgowości to wiele dodatkowych obowiązków obwarowanych ściśle określonymi terminami. Przedsiębiorca nie może zapomnieć o swoich zadaniach, ponieważ grożą mu za to sankcje karne. Z tego powodu wiele osób zaleca na początku prowadzenia firmy samodzielną księgowość tym przedsiębiorcom, którzy chcą mieć większą świadomość tego, jak funkcjonuje ich własny biznes.

Niemniej jednak, właściciel firmy, który jest także jej księgowym, nie może zapominać o:

  • opłaceniu składek ZUS,
  • odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy,
  • złożeniu deklaracji VAT i odprowadzeniu podatku do US,
  • prowadzeniu na bieżąco podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Samodzielna księgowość a przepisy

Aby zajmować się księgowością swojej firmy, trzeba zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności, korzystać z odpowiednich programów księgowych, pamiętać o obowiązujących terminach i właściwie przechowywać dokumentację na wypadek kontroli. To jednak nie wszystko, na co należy uważać, przejmując na siebie taką odpowiedzialność. Największy problem związany z księgowością to zmiany przepisów, które trzeba śledzić w sposób ciągły. Przedsiębiorca nie może bowiem usprawiedliwiać swoich błędów brakiem znajomości przepisów czy brakiem wiedzy o ich zmianie. Ma bezwzględny obowiązek ich przestrzegania, a to oznacza, że musi sam pozostawać na bieżąco z wszelkimi nowelizacjami.

Jak łatwo się domyślić, początkowo prowadzenie własnej księgowości jest procesem skomplikowanym, pracochłonnym i czasochłonnym. Z czasem poszczególne czynności wykonuje się łatwiej, o ile przed przedsiębiorcą nie pojawią się zadania wymagające szczególnej wiedzy czy doświadczenia. Mimo to, niezmienny pozostaje fakt, że dodatkowe obowiązki związane z księgowością odbierają przedsiębiorcy czas, który powinien on poświęcić na zarządzanie firmą tak, aby stale się rozwijała. Z tego względu warto zastanowić się, kiedy korzystniejsza będzie obsługa przez biuro rachunkowe lub zatrudnienie własnego księgowego.

Kiedy księgowy, a kiedy biuro rachunkowe?

Zatrudnienie samodzielnego księgowego to rozwiązanie polecane większym firmom prowadzącym pełną księgowość. Należy wiedzieć, że takiej osobie trzeba wypłacać pełne wynagrodzenie. Konieczne jest również wyposażenie jej stanowiska pracy.

Usługi biura księgowego warto rozważyć z kolei w sytuacji, kiedy rozliczenia w firmie są bardziej skomplikowane – ale nie na tyle by zatrudniać do nich osobnego pracownika. Zlecenie prowadzenia księgowości zewnętrznej firmie pozwala odzyskać czas i spokój ducha, ponieważ odpowiedzialność za wiele zadań przenosi się wtedy na pracowników zatrudnianych przez takie biuro.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *