Transport towaru drogą morską – jak to wygląda od A do Z?

W coraz bardziej zglobalizowanym świecie transport międzynarodowy odgrywa kluczową rolę. Pośród wielu możliwości wysyłania towarów, transport morski jest najbardziej rozpowszechnioną formą i obejmuje 90% światowego handlu. Jest to bezpieczny i opłacalny sposób, wykorzystywany przez eksporterów i importerów na całym świecie, dzięki któremu każdego roku wysyłanych jest prawie 200 milionów kontenerów.

Co to jest fracht morski?

Fracht morski (lub oceaniczny), jak inaczej nazywany jest ten rodzaj transportu, to metoda transportu towarów drogą wodną. Określeniem tym nazywany jest również sam przewożony towar lub wynagrodzenie należne przewoźnikowi. W ramach tej praktyki, ogromne ilości towarów niepsujących się pakowane są w kontenery i transportowane statkami na duże odległości.

Czasy tranzytu dla frachtu morskiego zależą w dużej mierze od miejsca pochodzenia i przeznaczenia towaru i mogą wynosić od kilku dni do nawet kilku miesięcy, w przypadku pracowitych sezonów i nieprzewidzianych zdarzeń. Poza samym transportem, na czas ten składają się również procesy odprawy celnej oraz załadunek i rozładunek towarów. Typowy statek towarowy może przewozić około 18 000 kontenerów, co oznacza, że transport morski jest ekonomicznie i środowiskowo bardzo opłacalnym sposobem transportu, ale tylko w przypadku transportu dużych ilości towarów lub znacznej odległości od kraju docelowego.

Od czego zależy koszt frachtu morskiego?

Opłaty w ramach frachtu morskiego są ustalane na podstawie rodzaju transportowanych towarów, ich wagi lub objętości, odległości do portu docelowego oraz stawek ustalanych przez przewoźnika. Jednym z ważnych czynników wpływających na koszty jest decyzja o sposobie transportu.

Jedną z podstawowych możliwości jest przesyłka FCL (Full Container Load), która najlepiej sprawdza się w przypadku dużych przesyłek. Eksporter, posiadając cały kontener przeznaczony wyłącznie na swoje towary, jest w lepszej sytuacji pod względem bezpieczeństwa. W celu uniemożliwienia otwarcia takiego kontenera bez pozostawienia widocznego śladu, używane są solidne i wytrzymałe plomby zabezpieczające, które zdejmowane są dopiero po otrzymaniu przesyłki przez odbiorcę.

Drugim sposobem transportu jest przesyłka LCL (Less than Container Load), która jest odpowiednia dla małych przesyłek. Tutaj przesyłka eksportera dzieli przestrzeń z innymi towarami, a po dotarciu do kraju przeznaczenia zawartość kontenera jest rozdzielana.

Jak przebiega proces transportu towarów drogą morską?

Globalny transport morski składa się z wielu etapów, przez które towary muszą przejść, zanim dotrą na statek, a następnie gdy go opuszczą, dlatego bardzo istotne jest prowadzenie rzetelnej dokumentacji oraz dbanie o odpowiednie oznakowanie i zabezpieczenie kontenerów, stosując plomby transportowe.

Fracht morski rozpoczyna się, gdy kupujący i sprzedający decydują się na przeprowadzenie transakcji handlowej. Sprzedane towary są następnie etykietowane i pakowane zgodnie z normami wysyłkowymi, a spedytor rezerwuje kontener na statku. Później towary są transportowane z fabryki do portu w kraju dostawcy i ładowane do kontenerów, a następnie na statek. Na kontenery zakładane są plomby zabezpieczające oraz spisywane są numery tych plomb. Po załadowaniu towarów na statek wystawiany jest konosament, czyli morski list przewozowy i przesyłka przechodzi przez urząd celny w porcie pochodzenia. Następnie towary transportowane są drogą morską do kraju docelowego, a po dotarciu przesyłka ponownie przechodzi odprawę celną oraz opłacane jest cło. Ostatnim etapem jest transport towarów z portu do nabywcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *