Rekrutacja kluczem do sukcesu badania

badania-pracownicze

Bez odpowiednio zaangażowanych i chętnych do udziału respondentów nie odbyłoby się żadne badanie, dlatego nie jest nadużyciem tytułowe stwierdzenie, że proces rekrutacji jest kluczem do sukcesu badacza.

Po 1 – dobierz próbę

Podstawą dla rekrutacji jest sposób doboru próby, a więc kryteria wyboru respondenta. Współpracując z firmą badawczą przy projektach jakościowych (więcej o badaniach jakościowych i ilościowych znajdziesz tutaj), można spotkać się z tajemniczo brzmiącym terminem „screener”, który nie jest niczym innym jak kwestionariuszem rekrutacyjnym, na który składa się kilka (lub kilkanaście) pytań umożliwiających ustalenie, czy dana jednostka może wziąć udział w badaniu (spełnia określone kryteria społeczno-demograficzne, zwane także „cenzusem”, np. wieku, płci, zawodu, miejsca zamieszkania, czy wykształcenia). Jeżeli udzielone przez daną osobę odpowiedzi kwalifikują ją do badania, rekruter nawiązuje z nią kontakt i zaprasza do udziału w badaniu w określonym miejscu
i terminie.

Po 2 – przygotuj respondentów

Pomocnymi w rekrutacji okazują się być różnego rodzaju listy. Nikt przecież nie lubi być zaskakiwany. Zarówno w przypadku badań ilościowych, jak i jakościowych stosowane są listy zapowiednie, to jest takie, które wysyłane do osób wylosowanych (lub wskazanych inna metodą – np. celową), mają za zadanie uprzedzić je, iż w danym terminie zapuka do nich ankieter lub moderator, aby przeprowadzić badanie. W ten sposób potencjalny respondent może się do takiego spotkania przygotować i wcześniej zastanowić się czy ma na to czas i chęć.

Ponadto często stosuje się także list przypominający o udziale w badaniu (w przypadku badań jakościowych rekruterzy raczej zbierają numery telefonów niż adresy i przypominają o badaniu poprzez rozmowę telefoniczną) – przy czym tego rodzaju przypomnienie stosowane jest zwykle w przypadku badania przeprowadzanego metodą ankiety pocztowej.

Pamiętaj, że każdy, nawet niewielki błąd popełniony na wstępnych etapach planowania i budowania badania może przełożyć się na bardzo dużą różnicę w wynikach, czyniać Twój trud bezużytecznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *