SNH drones odpowiada — w jakie certyfikaty warto zainwestować?

https://snhdrones.pl/

Wprowadzone w 2021 roku rozporządzenia unijne wymagają od operatorów dronów posiadania odpowiednich kwalifikacji. Zależnie jaki sprzęt BSP będziesz używać oraz jak wysokie jest ryzyko wykonywanych lotów, będziesz musiał posiadać właściwe uprawnienia. Jakie egzamin powinna zdać osoba, która zaczyna przygodę z dronami, a co jest potrzebne, jeśli chcesz wykonywać profesjonalne loty? Zobacz w naszym poradniku.

Podstawowe uprawnienia w kategorii otwartej

Kategoria otwarta obejmuje loty VLOS niskiego ryzyka dronami o masie do 25 kg, które nie wymagają uprzedniego zezwolenia z ULC. Została podzielona na 3 podkategorie:

  • A1 dla dronów o masie do 900 g,  pozwala na sporadyczne loty nad pojedynczymi osobami postronnymi;
  • A2 dotyczy lotów dronami o masie do 2 kg w odległości poziomej 50 m od osób postronnych;
  • A3 dla BSP o masie do 25 g z zachowaniem odległości 150 m od ludzi i zabudowań.

Egzaminy dla podkategorii A1 i A3 składają się z 40 pytań, materiały znajdują się na stronie Urzędu Lotów Cywilnych, sam egzamin zaś zdaje się online. Uprawnienia w kategorii otwartej A1 i A3 stanowią podstawę dla każdego, nie tylko osób, które zaczynają swoją przygodę z BSP. Zawarta tam teoria stanowi podstawę również dla tych, którzy chcą zdobyć profesjonalne certyfikaty.

Podkategoria A2 umożliwiająca wykonywanie lotów bliżej osób postronnych wymaga nie tylko odbycia teoretycznego szkolenia online, ale również odbycia zajęć praktycznych.

Wykonując loty z kategorii otwartej, trzeba jednak pamiętać, o zarejestrowaniu się na stronę aplikacji DroneRader, zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi terenu, gdzie będzie wykonywany lot, oraz obowiązkowo zameldować się przed startem – tzw. “Chek in”.

Uprawnienia do lotów w kategorii szczególnej – dla bardziej wymagających pilotów

Prawda jest taka, każdy, kto chce wykonywać profesjonalne loty w terenie zabudowanym, robić` ciekawe zdjęcia, czy filmy nad terenami specjalnymi musi mieć odpowiednie uprawnienia. Taką możliwość daje certyfikat nabycia kompetencji umożliwiających wykonywanie lotów z kategorii szczególnej. Możesz go zdobyć po przejściu specjalistycznego szkolenia w naszej firmie https://snhdrones.pl/. Kategoria szczególna obejmuje loty średniego ryzyka wykonywane z użyciem sprzętu do 25 kg. Została podzielona na 9 scenariuszy, od NSTS-01 do NSTS-09.

Szczególnie polecane są scenariusze NSTS-01 oraz NSTS-02 dla lotów VLOS, oraz NSTS-05 oraz NSTS-06 dla lotów BVLOS. Czym się równią poszczególne scenariusze i jakie uprawnienia zyskujesz, robiąc odpowiedni certyfikat?

Szkolenia VLOS umożliwiają zdanie egzaminu i otrzymanie uprawnień na wykonywanie lotów w obrębie wzroku pilota lub obserwatora dronami o masie do 4 kg w scenariuszu NSTS-01 oraz do 25 kg dla NSTS-02 BSP.

Szkolenia BLVOS pozwolą Ci zdobyć certyfikat dla lotów w zasięgu oraz poza zasięgiem wzroku z wykorzystaniem obrazu przekazywanego przez drona. Dla scenariuszy NSTS-05 są to drony o masie do 4 kg, zaś NSTS-06 do 25 kg.

Jakie loty można wykonywać mając certyfikat dla kategorii szczególnej

W ramach kategorii szczególnej możesz wykonywać loty, których parametry wykraczają poza zakres uprawnień kategorii otwartej. Loty w ramach kategorii szczególnej wymagają weryfikacji lub zgody na ich przeprowadzenie z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dzięki certyfikatom z kategorii szczególnej będziesz mógł między innymi:

  • Wykonywać loty w terenie zabudowanym;
  • Samodzielnie oceniać bezpieczna odległość od osób i budynków;
  • Prowadzić operacje objęte scenariuszami;
  • Wykonywać loty poza zasięgiem operatora drona do odległości 1 km;
  • Przeprowadzać operacje lotnicze nad terenami specjalnymi, takimi jak lotniska, porty, elektrownie, ujęcia wód, po uzyskaniu wcześniejszej zgody od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Co obejmuje szkolenie certyfikowanego pilota BSP kategorii szczególnej?

Każde szkolenie w ramach kategorii szczególnej składa się z dwóch części – teoretycznej oraz praktycznej.

Część teoretyczna omawia takie zagadnienia jak:

  • prawo lotnicze,
  • nawigacja,
  • procedury operacyjne,
  • osiągi i planowanie lotów,
  • meteorologia,
  • obsługa i budowa BSP,
  • zasady wykonywania lotów VLOS oraz BVLOS (zależnie od scenariusza),
  • bezpieczeństwo i sytuacje zagrożenia.

Zajęcia praktyczne to kilka godzin lotów dronami, które obejmuje takie zagadnienia, jak:

  • przygotowanie do lotu i niezbędne czynności przed startem;
  • niezbędne procedury w trakcie lotu;
  • procedury na koniec lotu;
  • procedury pilotażowe oraz w sytuacjach niebezpiecznych, oraz awaryjnych.

Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu nie tylko bez trudu zdobędziesz wymagany certyfikat, lecz także będziesz posiadał wiedzę i umiejętności do radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *