Wszystko na temat transportu międzynarodowego

Obecnie transport międzynarodowy odpowiedzialny jest za tworzenie nawet 6% krajowego PKB. Według danych z 2017 roku polscy przewoźnicy są jedną z najliczniejszych grup w europejskim transporcie i pomimo swojego udziału w tworzeniu gospodarki kraju międzynarodowy transport nadal jest niewłaściwie definiowany. Ma to wielkie znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorców będących płatnikami VAT, którzy powinni znać szczegółową definicję międzynarodowego transportu towarów.

Co to jet transport międzynarodowy?

Pojęcie transportu międzynarodowego nie powinno być utożsamiane jedynie z przewiezieniem towarów za granicę. Odkąd Polska dołączyła do krajów Unii Europejskiej wywóz ładunku do państwa członkowskiego określany jest mianem wewnątrzwspólnotowej usługi, a nie transportu międzynarodowego. Aby ustalić szczegółową definicję tego pojęcia warto odnieść się do zapisów art. 83 ust.3 pkt.1 z ustawy o podatku VAT.

Według zapisów w ustawie transport międzynarodowy to przewóz ładunku lub inny sposób jego przemieszczenia:

  • z punktu nadania na terytorium kraju do punktu przeznaczenia poza Unią Europejską,
  • z punktu nadania poza Unią Europejską do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju,
  • z punktu nadania poza Unią Europejską do punktu przeznaczenia poza Unią Europejską, jeśli trasa biegnie przez odcinek należący do terytorium kraju (tranzyt),
  • z punktu nadania w państwie członkowskim innym niż terytorium kraju do punktu przeznaczenia poza Unią Europejską lub na odwrót, w momencie gdy trasa biegnie przez odcinek należący do terytorium kraju.

Według ustawy transport międzynarodowy to także pośrednictwo i spedycja międzynarodowa, wykluczając przewóz ładunku z punktu nadania do punktu przeznaczenia znajdujących się na terytorium kraju, w momencie gdy wywóz poza terytorium kraju ma charakter tranzytu.

Jak rozliczać VAT w transporcie międzynarodowym?

Przedsiębiorcy działający w transporcie międzynarodowym powinni wiedzieć, że wymienione wcześniej operacje gospodarcze uprawniają ich do korzystania z zerowej stawki podatku VAT. Oznacza to, że każda wystawiona przez nich faktura za wymienione w art. 83 ust. 3 usługi może zostać opodatkowana stawką 0%. Inaczej jest w przypadku krajowego transportu – wówczas tego typu usługi powinny zostać opodatkowane według standardowej stawki 23%. Ci przedsiębiorcy, którzy działają wewnątrz Unii rozliczani są zgodnie z postanowieniami art. 28 B w kraju usługobiorcy. Przewoźnicy chcący skorzystać z zerowej stawki podatku, jaką posiada transport międzynarodowy powinni szczegółowo udokumentować przewóz. Niezbędne mogą okazać się listy przewozowe, dokumenty celne, czy dowody wywozu towarów.

Transport międzynarodowy, a zarobki.

Interesującą kwestią są również zarobki, na jakie mogą liczyć kierowcy i przedsiębiorcy wybierający transport międzynarodowyjako swoją branżę. W zależności od ilości posiadanych aut właściciel firmy przewozowej może liczyć na zarobek nawet 4-5 tys. złotych miesięcznie z tras pokonanych przez jedno auto. Mowa o gotówce, jaka zostaje przedsiębiorcy po odliczeniu wynagrodzeń dla kierowców, leasingu aut, czy kosztów związanych z prowadzeniem firmy.

Jak wygląda sprawa z punktu widzenia kierowcy? Od kilku lat przewoźnicy skarżą się na braki kadrowe w branży. Tymczasem osoba posiadająca komplet uprawnień i prawo jazdy kat. C+E może liczyć nawet na 5 tysięcy złotych wynagrodzenia. To tyle, ile otrzymuje prawnik lub informatyk na początku swojej drogi zawodowej. Jak twierdzą specjaliści z Volvo Trucks, zarobki proponowane zawodowym kierowcom w transporcie międzynarodowym będą się podnosić – głównie z uwagi na braki kadrowe i tendencje rynku pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *