Dress Code – czyli ubiór w miejscu pracy a kodeks

dress-code

Określenie dress code oznacza zasady dotyczące dopasowania odpowiedniego stroju do okazji i miejsca w jakim się znajdujemy. Taka etykieta stroju jest przejawem kulturalnej postawy, dobrego wychowania i nienagannych manier. Dress code obowiązuje również w pracy – pracodawca wymaga wówczas od pracowników określonego stroju, a jego zasady są objęte wewnętrznym regulaminem firmy. Ma to na celu stworzenie profesjonalnego wizerunku a u klientów wywołać poczucie rzetelnej obsługi i wzbudzić zaufanie. Dress code to szereg reguł, które w większości firm są podobne – jak mają się one do ustaleń kodeksu pracy?

Zasady biurowego dress code

Istnieje kilka podstawowych norm dress code, które respektuje większość firm, chcących uchodzić w oczach klientów za jak najbardziej profesjonalne. Jedną z nich jest zachowanie ubioru w stonowanych, spokojnych barwach. Wszelkie jaskrawe, krzykliwe kolory i zwracające uwagę dodatki nie są mile widziane w biurze – nie tylko rozprasza to uwagę innych pracowników ale też nie budzi pozytywnych skojarzeń wśród klientów. Taki strój nie będzie akceptowany przez żadnego pracodawcę budującego wizerunek zawodowy swojego biznesu.

Główną zasadą jest więc utrzymanie całego ubioru w harmonijnym, minimalistycznym stylu – powinien być schludny, czysty i elegancki. W biurze nie ma miejsca na nadmiar wzorów, kolorów, zbyt skąpe i wyzywające ubrania. Należy pamiętać, że dress code ma wpływ na to, jak odbiera nas rozmówca czy potencjalny klient – strój ma więc ogromne znaczenie. Charakterystyczne jest również unikanie pokazywania własnej indywidualności tak, by biuro stało się spójną całością – pracownicy wyglądają podobnie, a przez to wizerunek firmy jest bardziej harmonijny i konsekwentny. Najczęściej strojem służbowym dla kobiet jest garsonka ( spódnica, koszula i żakiet) a dla mężczyzn klasyczny garnitur.

Dress code a kodeks pracy

Wiele firm wprowadzając wewnętrzne regulaminy co do zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa, zawiera w nich również ustalenia na temat dress code. Obowiązkiem pracowników jest podpisanie tych uregulowań a następnie przestrzeganie ich. Mają one zastosowanie prawne, więc każde naruszenie zasad regulaminu wewnętrznego traktowane jest tak samo jak naruszenie zasad kodeksu pracy.

Dotyczy to również stroju – jeśli zgodziliśmy się na przestrzeganie dress code, naszym zadaniem jest ubieranie się do pracy tak, jak nas on do tego zobowiązuje. Ważnym zapisem w kodeksie pracy jest artykuł, mówiący o konieczności poszanowania godności pracowników przez pracodawcę – nie może on więc wymagać noszenia strojów poniżających ich czy ośmieszających. Natomiast jeśli pracownik nie stosuje się do ustalonych reguł i ubiera się niestosownie i niezgodnie z regulaminem – jest to podstawą do wyciągnięcia konsekwencji.

W pierwszej kolejności zazwyczaj jest to słowne upomnienie – pracodawca zwraca takiej osobie uwagę i uprzedza o możliwych dalszych skutkach. Jeśli pracownik nie reaguje, możliwa jest także nagana a w ostateczności nawet wypowiedzenie umowy o pracę – jeśli pracownik rażąco narusza wewnętrzny regulamin firmy i notorycznie pojawia się w pracy w niedostosowanym stroju, teoretycznie nie może wówczas wykonywać swoich obowiązków ( rozmów z klientami, negocjacji) z tak samo dobrym skutkiem, jak wykonywałby je ubrany odpowiednio do sytuacji. W skrajnym przypadku może doprowadzić to do utraty partnera biznesowego.

Pracodawca ma więc prawo wyciągnąć wówczas konsekwencje, a jeśli pracownik swoim niestosownym strojem doprowadził do strat w firmie – może zostać to potraktowane jako rażące naruszenie zasad i ciężkie naruszenie regulaminu, co skutkuje zwolnieniem bez zachowania terminu wypowiedzenia. Określenie dress code oznacza zasady dotyczące dopasowania odpowiedniego stroju do okazji i miejsca w jakim się znajdujemy.

Taka etykieta stroju jest przejawem kulturalnej postawy, dobrego wychowania i nienagannych manier. Dress code obowiązuje również w pracy – pracodawca wymaga wówczas od pracowników określonego stroju, a jego zasady są objęte wewnętrznym regulaminem firmy. Ma to na celu stworzenie profesjonalnego wizerunku a u klientów wywołać poczucie rzetelnej obsługi i wzbudzić zaufanie. Dress code to szereg reguł, które w większości firm są podobne – jak mają się one do ustaleń kodeksu pracy?

Autorem artykułu jest pracownik portalu dla przedsiębiorczości web-finance.pl

1 Komentarz

  1. Liszka pisze:

    Czy waszym zdaniem kobieta na pierwszą rozmowę o pracę może (powinna?) ubrać biżuterię? Podoba mi się naszyjnik rockowy na stronie http://www.alicejo.pl/ (to sztuczna biżuteria) i idę na rozmowę o pracę do sklepu z płytami muzycznymi. Czy taki naszyjnik według was wpłynie pozytywnie czy raczej negatywnie na ocenę mojej osoby?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *