Pozycjonowanie witryn internetowych jest zajęciem, mającym na celu pozyskanie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarce Google na określone frazy. Zwykle zadaniem tym zajmuje się jedna osoba, tak zwany pozycjoner (lub Specjalista ds. SEO). Praca pozycjonera nie jest łatwa, wymaga stałej uwagi, dokładności i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy. To ostatnie jest bardzo istotne, ponieważ parametry algorytmu wyszukiwarki Google stale się zmieniają. Jak zatem wygląda i na czym polega praca pozycjonera?
Wybór odpowiednich fraz
Przed przystąpieniem do pracy pozycjoner musi dobrać odpowiednie frazy dla klienta. Obecnie wśród wielu klientów nadal panuje przekonanie, że krótkie (jedno- i dwuwyrazowe) frazy są najlepsze. Doświadczony pozycjoner wie, że tak krótkie frazy są bardzo ogólne i owszem – gwarantują duży ruch na stronie, jednak jest to ruch “przelotowy”, który nie zwiększa sprzedaży. Trzeba zatem dobrać frazy w taki sposób, aby zapewnić klientowi wartościowy ruch, zwiększający odsetek zamierzonej konwersji. Warto też pamiętać o “długim ogonie”, czyli bardzo długim zapytaniu do wyszukiwarki. Zwykle takie zapytania są bardzo konkretne i prowadzą do sprzedaży.
Optymalizacja witryny pod słowa kluczowe
Kiedy już wszystkie frazy są ustalone – pozycjoner przystępuje do optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki Google. Teksty na stronie głównej oraz ustalonych podstronach należy przeredagować tak, aby zawierały określone wcześniej słowa kluczowe. Frazy umieszcza się w nagłówkach strony, uzupełnia się meta dane witryny (title, description i keywords) oraz zwykle dorzuca kilka akapitów tekstu opisującego produkt/usługę. Jest to bardzo ważne, ponieważ właśnie w ten sposób informujemy robota Google o czym dokładnie jest nasza strona/podstrona. Dobry pozycjoner będzie również pamiętał, żeby przypadkiem nie przeoptymalizować strony.
Ogólna optymalizacja witryny
Po przeredagowaniu strony z myślą o konkretnych frazach pozycjoner przystępuje do ogólnej optymalizacji. Czynność ta polega między innymi na poprawie takich kwestii jak: przyspieszenie ładowania się strony, zadbanie o jej responsywność, konfigurację pliku robots. txt, zadbanie o odpowiednią proporcję kodu do treści (z przewagą dla treści). Najważniejszym elementem jest prawidłowe zbudowanie struktury linkowania wewnętrznego. Zalecana jest budowa jak najbardziej “płaskiej” hierarchii linków, ponieważ im głębiej dana podstrona znajduje się w strukturze linków, tym mniej istotna będzie ona dla robota Google. Należy również odpowiednio zoptymalizować wszelkie grafiki obecne na stronie, wzbogacając je o takie parametry jak “alt” i “title”.
Zewnętrzne linkowanie serwisu
Po poprawnym zoptymalizowaniu strony pozycjoner powinien przystąpić do zewnętrznego linkowania serwisu. Przed rozpoczęciem linkowania należy ustalić odpowiednią, indywidualną strategię tego procesu. Błędem byłoby szybkie podlinkowanie strony w wielu miejscach, ponieważ nagły przyrost odnośników wygląda w oczach Google bardzo nienaturalnie. Na tym właśnie polega sekret dobrego linkowania – musi tak bardzo jak tylko to możliwe symulować naturalne procesy zachodzące w internecie. Normalnym jest, że użytkownicy sieci linkują różne strony. Właśnie ten proces musi oddać pozycjoner tak, aby wyglądało to naturalnie. W tym celu korzysta się z takich miejsc jak blogi, fora internetowe, media społecznościowe, artykuły partnerskie (oraz umiejętnie zastosowane – artykuły sponsorowane), bądź też serwisy z treścią do przedruku. Nadal można korzystać z katalogów stron internetowych, jednak należy zachować ostrożność i wybierać tylko dobre, sprawdzone katalogi. Dobry pozycjoner posiada również własne “zaplecze” czyli zestaw własnych stron, w których może umieścić link kierujący do strony pozycjonowanego klienta. Szeroka baza miejsc gdzie można zamieścić własny link znajduje się przykładowo na stronie https://seospot.pl
Pozycjonowanie jest coraz droższą usługą
Jak zatem widzimy praca pozycjonera nie jest łatwym zadaniem. Wymaga kompleksowej wiedzy na temat internetu, algorytmu wyszukiwarek oraz umiejętności posługiwania się dużą ilością odpowiednich narzędzi. Między innymi dlatego pozycjonowanie nie jest tanią usługą, a jej cena rośnie z roku na rok.
Jak wygląda praca pozycjoner stron www opisał nam portal www.zest-design.pl