Adresowanie koperty – warto wiedzieć, w jaki sposób się to robi

Kiedyś adresowanie kopert było podstawową wiedzą, którą należało znać. Obecnie, w świecie wirtualnym, zasady te nie są tak bardzo potrzebne. Nic dziwnego, że zanikają. Dawne rozwiązania są jednak nadal potrzebne. Co więcej, wiele osób decyduje się na wysłanie papierowych listów z ciekawości – dzisiaj dla młodego pokolenia jest to dość nietypowe działanie, którego chce się doświadczyć. Prawidłowe wypełnienie danych na kopercie nadal jest więc praktyczną umiejętnością.

Przeżytek czy praktyczne rozwiązanie? Papierowe listy w dzisiejszym świecie

Wysyłanie papierowych listów nie jest już tak powszechne jak kiedyś. Obecnie zdecydowanie częściej koresponduje się mailowo lub za pomocą komunikatów internetowych. Dotyczy to zarówno wiadomości do znajomych, jak i oficjalnych pism urzędowych. Ważne dokumenty dostarcza się przez platformy online, a podpis generuje się elektronicznie. Są to spore zmiany, za którymi nierzadko trudno nadążyć. Nic dziwnego, że nadal spora grupa osób woli wysyłać standardowe papierowe listy. Dotyczy to szczególnie osób w podeszłym wieku, które mają większe zaufanie do sprawdzonych rozwiązań.

Powrót do przeszłości, czyli ukłon w stronę dawnych rozwiązań

Warto zaznaczyć, że pewnego rodzaju moda na vintage’owe rozwiązania, która jest widoczna m.in. w powrocie analogowych aparatów fotograficznych lub w stylizacjach, zachęca coraz więcej młodych osób do wysyłania listów. Jedni robią to z ciekawości (w końcu istnieją pokolenia, które nigdy tego nie praktykowały), inni decydują się na „stare” metody, by powrócić pamięcią do dawnych czasów, a jeszcze kolejni są do tego zmuszeni (wiele firm nadal wymaga dostarczenia niektórych dokumentów w formie papierowej). Wysłanie listu papierowego nie jest tak łatwe, jak mogłoby się to wydawać. Adresowanie koperty wiąże się z działaniem według konkretnych wytycznych. Niespełnienie danych wymogów może sprawić, że przesyłka nie dotrze do odbiorcy. Jak więc prawidłowo wpisać dane na kopercie?

Wszystko ma swoje miejsce, czyli adresowanie koperty pod kontrolą

Mimo że kiedyś większość osób doskonale wiedziała, w jaki sposób adresuje się koperty, obecnie jest z tym spory problem. Nie ma się co dziwić – w końcu wiele osób zapomniało o pewnych zasadach, a spora część nigdy nie doświadczyła pisania papierowego listu. O czym należy pamiętać, wybierając się na pocztę lub do skrzynki pocztowej? Główną zasadą, która decyduje o tym, czy list trafi do odbiorcy, jest rozmieszczenie informacji na kopercie. Jej tylna część powinna zawierać:

– dane adresata (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa firmy, adres – dane te powinny być umieszczone w prawym, dolnym rogu koperty),

– dane nadawcy (imię i nazwisko, adres – dane te powinny być umieszczone w lewym, górnym rogu),

– znaczek – w prawym, górnym rogu.

Adresowanie koperty jest dość oficjalne, dlatego też przy nazwisku odbiorcy należy umieszczać zwroty grzecznościowe – zwłaszcza gdy jest to osoba starsza od nadawcy. Takimi zwrotami są m.in.:

– Szanowny Panie,

– Szanowna Pani,

– Szanowni Państwo.

Warto pamiętać, by zwroty te pisać dużą literą. Są one wyrazem szacunku do drugiej osoby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *