Dlaczego warto mieć w zakładzie pracy psychologa?

stk63834cor

Rola psychologa w społeczeństwie jest bardzo ważna. Do jego zadań należy pomoc ludziom w rozwiązywaniu ich problemów, związanych z samopoczuciem psychicznym. Jeżeli tego sytuacja wymaga, wypisuje skierowanie do lekarza psychiatry, który z kolei może nas skierować na terapię bądź wypisać receptę na lekarstwa. Niestety, nasze społeczeństwo często nie rozumie tego, jakie zadania ma przed sobą psycholog, a wizyta u tego specjalisty nadal wiąże się z poczuciem wstydu. Zupełnie bez potrzeby, ponieważ w dobie dzisiejszej cywilizacji odnotowuje się coraz większe zapotrzebowanie na pomoc psychologów ze względu na tryb życia, jaki prowadzimy. Nadmiar stresu, brak czasu na przyjemności – to wszystko prowadzi do zaburzenia w zachowaniu właściwego balansu. A przecież zdrowie psychiczne oddziałuje także na nasze zdrowie fizyczne.

Psycholog a zakład pracy

Na szczęście, zawód psychologa jest coraz częściej doceniany w zakładach pracy, a zwłaszcza w tych, w których pracuje się pod dużym napięciem i presją czasu. Pomoc psychologiczna pracownikowi w miejscu pracy może zdziałać cuda, a na pewno dodatkowo zatroszczy się o jego samopoczucie podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Można stwierdzić, że zadowolony pracownik to pracownik efektywny, wykorzystujący wszystkie swoje możliwości i efektywnie powiększający zyski danego przedsiębiorstwa.

W jakich zawodach rola psychologa jest nadzwyczaj użyteczna?

Przede wszystkim są to stanowiska, na których pracownik doświadcza i presji idącej z góry, od szefostwa, i niejednokrotnie czasu. Do tego typu stanowisk należą zwłaszcza kierownicze i bankowe, ale nie tylko. Także osoby zajmujące odpowiedzialne społecznie stanowiska mogą mieć częstą potrzebę skorzystania z usług psychologa. Mowa tu oczywiście o zawodach należących do służb publicznych, takich jak profesja ratowników medycznych, lekarzy, policjantów czy strażaków. Często podstawowe role psychologa może spełniać w miejscu pracy tak zwany coach, którego zadaniem jest pomoc w rozwiązaniu problemów pracownika i podwyższenie jego wydolności w pracy. Coraz częściej nawet takie miejsca pracy jak nowoczesne call centre wprowadzają to stanowisko pracy. Podczas kiedy w Polsce powoli do świadomości pracodawców dochodzą możliwości i korzyści z zatrudnienia psychologa w miejscu pracy, na Zachodzie możemy spotkać się z różnymi praktykami, których celem jest zadbanie o właściwy komfort psychiczny pracownika. Jeżeli podczas wykonywania pracy w miarę upływu czasu czujemy się zestresowani, możemy liczyć na skierowanie do psychologa i ubieganie się o prawo dodatkowego płatnego urlopu „stresowego”. Taki zwyczaj jest praktycznie niespotykany w realiach naszego kraju, gdy tymczasem okazuje się on bardzo dobrym wsparciem pracownika przez pracodawcę na przykład w Wielkiej Brytanii.

Jakie korzyści odniesie pracodawca, zatrudniając psychologa w miejscu pracy?

Po pierwsze, dobre samopoczucie naszych pracowników również wpływa na budowane wizerunku naszej firmy. Z reguły, im lepiej dana firma dba o swoich pracowników, tym lepiej będzie też dbać o swoich klientów. Po drugie, rzeczywistym kapitałem każdego przedsiębiorstwa są ludzie. W sytuacji, w której dany pracownik do tej pory swoją efektywną pracą przynosił firmie znaczne zyski, ale w pewnym momencie przestał, może okazać się, że pojawiły się pewne problemy w jego życiu osobistym lub wypalił się zawodowo. Rozmowa z psychologiem w tej sytuacji może wiele zdziałać. Specjalista nie tylko pomoże mu uporać się z problemami, ale dodatkowo pomoże mu oddzielić sferę zawodową od prywatnej i będzie mógł zmotywować go do dalszej pracy. Przy okazji może też rzetelnie ocenić zdolności pracownika do dalszej pracy, o czym może przedsiębiorcę poinformować. Inną korzyścią wynikającą z zatrudnienia psychologa jest też to, że specjalista ten może nie tylko skutecznie rozwiązać konflikty w firmie, pomóc w przeprowadzeniu ważnych negocjacji, ale może też praktycznie doradzić w kwestii obsadzania ważnych i kluczowych stanowisk.

Podsumowanie

Każda firma, której mottem jest inwestycja w kapitał ludzki, bez dwóch zdań powinna zatrudnić w swojej strukturze psychologa. Taka osoba skutecznie pomoże rozwiązać konflikty w firmie, lub przyczyni się do budowania jej wizerunku, przyda się przy ważnych dla przedsiębiorstwa negocjacjach. Wspomniane przed chwilą korzyści to jednak tylko część atutów, które niesie ze sobą odpowiedni specjalista zatrudniony w firmie.

Dziękujemy pracownikom serwisu leczyc.pl zajmujących się leczeniem alkoholizmu oraz innych chorób o podłożu psychicznym, za pomoc merytoryczną podczas tworzenia niniejszego artykułu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *